Peab bygger hangar til militære overvåkningsfly på Evenes

Peab Bjørn Bygg har signert kontrakt for oppføring av hangar, lager, verksted og administrasjonsbygg på Evenes flystasjon. Byggherre er Forsvarsbygg og kontrakten har en verdi på ca. 646 MNOK eks. mva.
På Evenes flystasjon skal Peab Bjørn Bygg oppføre ny hangar for militære overvåkningsfly P-8. Illustrasjon: Forsvarsbygg

Evenes flystasjon nærmer seg en komplett base når hangarene til de nye maritime patruljeflyene P-8 står ferdig. Peab Bjørn Bygg er valgt som hovedentreprenør for byggearbeidene. Sideentreprisen for flyoperative flater og utomhusarbeid går til Bertelsen & Garpestad.

– Som en lokal bedrift og samfunnsbygger i Nord-Norge er det fantastisk å signere kontrakt på et viktig bygg for landsdelen. Vi ser frem til å ha våre egne fagarbeidere og lærlinger i sving på Evenes, og er glad for at vi har fått med oss flere lokale underentreprenører og leverandører i prosjektet. Dette blir gøy, sier Gro Skaar Knutsen, adm. direktør i Peab Bjørn Bygg.

Grunnarbeidene for hangartomten startet i 2020 og var ferdig nå i juli. Peab Bjørn Byggs kontrakt omfatter utbygging av totalt 21 500 kvadratmeter hangar, lager, verksted og administrasjonsbygg.

Fakta ny hangar for militære overvåkningsfly P-8:

• Omfang: Ny hangar, lager, verksted og administrasjonsbygg
  • Oppdragsgiver: Forsvarsdepartementet
  • Byggherre: Forsvarsbygg
  • Kontraktssum: Ca. 646 MNOK eks. mva.
  • Areal bygging inkl. hangar: Ca. 21.500 m2
  • Hovedentreprenør: Peab Bjørn Bygg
  • Byggeledelse: Sweco
  • Oppstart: August 2021
  • Ferdigstillelse: 2023/2024

Gro Skaar Knutsen, adm. direktør i Peab Bjørn Bygg. Foto: Ørjan Marakatt Bertelsen.