Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø

Peab Bjørn Bygg har signert kontrakt med Tromsø kommune om å bygge Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger. Prosjektet er en totalentreprise, og kontraktsummen er på 90 millioner kroner eks. mva.

Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger skal bygges i massivtre og miljøsertifiseres etter BREEAM. Illustrasjon: Rambøll arkitektur

Sommerlystvegen barne- og omsorgsboliger blir boliger for barn og unge med alvorlige funksjonsnedsettelser eller som av andre årsaker har omfattende omsorgsbehov. Det vil bestå av både korttidsboliger, faste boliger og fellesarealer.

– Vi har jobbet lenge med å lande denne avtalen og er derfor svært glade for kunne å gå i gang med arbeidet. Dette er et viktig og etterlengtet bygg i Tromsø, og som en lokal samfunnsbygger er vi spesielt glade for slike prosjekter som betyr så mye for brukerne, sier prosjektsjef Morten Andreassen i Peab Bjørn Bygg.

Massivtre og miljøsertifisering

Barne- og avlastningsboligene skal bygges i massivtre, og det er lagt vekt på høye kvaliteter i prosjektet for å skape trivsel for brukerne av bygget. Det vil være utstrakt bruk av synlige trematerialer og robuste løsninger som skal tåle hard bruk. I bygget blir det også en svært påkostet velværeavdeling som skal gjøre det hyggelig for brukerne.

– I tillegg blir dette det første kommunale bygget i Tromsø som skal miljøsertifiseres etter BREEAM. Det er et tilleggsaspekt ved prosjektet som vi synes er veldig positivt, sier Andreassen.

Et og et halvt års byggetid

I dag står det en gymsal på tomta. Arbeidene med å rive denne starter i løpet av mars.

– Vi ser frem til å komme i gang med byggearbeidene, og gleder oss til vi i september 2022 kan overlevere et flott og viktig bygg til lokalsamfunnet, sier Morten Andreassen.

Fakta om prosjektet

• Beskrivelse: Nybygg, institusjonsbygg
  • BTA: 2 083 m2
  • Kunde: Tromsø kommune
  • Totalentreprenør: Peab Bjørn Bygg
  • Byggetid: 18 måneder
  • Kontraktssum: 90 mill eks. mva
  • Arkitekt: Rambøll arkitektur
  • Miljøsertifisering: BREEAM

Kontraktsignering Peab og Tromsø kommune. F.v. Arild Østgård, administrerende direktør Peab Bygg Norge, Karin Rendahl, prosjektleder Tromsø kommune og ordfører Gunnar Wilhelmsen i Tromsø kommune. Foto: Peab.

Peab er Nordens samfunnsbygger med 15 000 medarbeidere og en omsetning på 57 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab 1800 ansatte og en omsetning på ca. 8 milliarder kroner.