Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø

Peab Bjørn Bygg har signert kontrakt med Tromsø kommune om å bygge Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger. Prosjektet er en totalentreprise, og kontraktsummen er på 90 millioner kroner eks. mva.
Sommerlystvegen barne- og avlastningsboliger skal bygges i massivtre og miljøsertifiseres etter BREEAM. Illustrasjon: Rambøll arkitektur

Sommerlystvegen barne- og omsorgsboliger blir boliger for barn og unge med alvorlige funksjonsnedsettelser eller som av andre årsaker har omfattende omsorgsbehov. Det vil bestå av både korttidsboliger, faste boliger og fellesarealer.

– Vi har jobbet lenge med å lande denne avtalen og er derfor svært glade for kunne å gå i gang med arbeidet. Dette er et viktig og etterlengtet bygg i Tromsø, og som en lokal samfunnsbygger er vi spesielt glade for slike prosjekter som betyr så mye for brukerne, sier prosjektsjef Morten Andreassen i Peab Bjørn Bygg.

Massivtre og miljøsertifisering

Barne- og avlastningsboligene skal bygges i massivtre, og det er lagt vekt på høye kvaliteter i prosjektet for å skape trivsel for brukerne av bygget. Det vil være utstrakt bruk av synlige trematerialer og robuste løsninger som skal tåle hard bruk. I bygget blir det også et rom som så langt er unikt i et bygg av denne typen i Norge; et vått sanserom som skal gi sanseopplevelser gjennom vann, lys og lyder, og bidra til å gjøre bygget ekstra attraktivt for brukerne.

– I tillegg blir dette det første kommunale bygget i Tromsø som skal miljøsertifiseres etter BREEAM. Det er et tilleggsaspekt ved prosjektet som vi synes er veldig positivt, sier Andreassen.

Et og et halvt års byggetid

I dag står det en gymsal på tomta. Arbeidene med å rive denne starter i løpet av mars.

– Vi ser frem til å komme i gang med byggearbeidene, og gleder oss til vi i september 2022 kan overlevere et flott og viktig bygg til lokalsamfunnet, sier Morten Andreassen.

Fakta om prosjektet

• Beskrivelse: Nybygg, institusjonsbygg
  • BTA: 2 083 m2
  • Kunde: Tromsø kommune
  • Totalentreprenør: Peab Bjørn Bygg
  • Byggetid: 18 måneder
  • Kontraktssum: 90 mill eks. mva
  • Arkitekt: Rambøll arkitektur
  • Miljøsertifisering: BREEAM

Kontraktsignering Peab og Tromsø kommune. F.v. Arild Østgård, administrerende direktør Peab Bygg Norge, Karin Rendahl, prosjektleder Tromsø kommune og ordfører Gunnar Wilhelmsen i Tromsø kommune. Foto: Peab.