Peab arrangerer nordisk sikkerhetsdag

Onsdag 28. april arrangerer Peab den årlige aktiviteten Sikkerhetsdagen på samtlige arbeidsplasser i hele konsernet. Tiltaket er en viktig del av Peabs arbeid med sikkerhet og helse på jobb, og årets hovedtema er koronapandemien.

Peabs årlige sikkerhetsdag handler om sikkerhet, arbeidsmiljø, helse og trivsel på jobb. Årets hovedtema er koronapandemien. Illustrasjonsfoto: Bård Gudim.

Sikkerhetsdagen er en årlig aktivitet som gjennomføres på den internasjonale dagen for sikkerhet og helse på jobben. Peab gjennomfører aktiviteten samtidig i alle nordiske land, med en felles agenda.

Alle arbeidsplasser deltar

I løpet av dagen vil samtlige arbeidsplasser stanse arbeidet en stund for å diskutere og reflektere over hvordan hver enkelt medarbeider kan bidra til sikkerhet og trivsel på jobben.

– Helse, sikkerhet og et bærekraftig arbeidsliv er noen av de viktigste spørsmålene vi har i bransjen. Vi har mange arbeidsmomenter som innebærer risiko, og jobber kontinuerlig med å styrke sikkerhetskulturen i hele vår virksomhet. Som et nordisk selskap er det en selvfølge at vi jobber samordnet med HMS i alle våre virksomheter, og Sikkerhetsdagen er en viktig del av dette arbeidet, sier Urban Alm, HMS-sjef i Peabkonsernet.

Hovedtema er koronapandemien

Aktivitetene gjennomføres på en smittesikker måte, blant annet med digitale møter. Hovedtema i år er koronapandemien, og medarbeiderne blir bedt om å reflektere og diskutere rundt spørsmål som: Hvordan bryr vi oss om hverandre? Hva øker vår felles trivsel? Hva har vi lært i løpet av året som vi tar med oss ​​fremover?

– Pandemien har ført med seg en rekke endringer og utfordringer, men vi har også lært mye. Jeg er imponert over hvor raskt hele vår organisasjon har greid omstillingen til nye rutiner og stadige tilpasninger til nye råd og anbefalinger. Jeg ser frem til å ta del i diskusjonene og høre mer om hvordan våre medarbeidere har opplevd koronatiden, sier Arild Østgård, administrerende direktør i Peab Bygg Norge.

– Pandemien har ført med seg en rekke endringer og utfordringer, men vi har også lært mye. Jeg ser frem til å høre mer om hvordan våre medarbeidere har opplevd koronatiden, sier Arild Østgård, administrerende direktør i Peab Bygg Norge.

Peab er Nordens samfunnsbygger med 15 000 medarbeidere og en omsetning på 57 milliarder svenske kroner. Med lokal tilstedeværelse og fokus på egne ressurser utvikler, anlegger og bygger vi hverdagen der livet leves. Hovedkontoret ligger i Förslöv i Skåne, Sverige. Aksjen er børsnotert ved Nasdaq Stockholm. I Norge har Peab 1800 ansatte og en omsetning på ca. 8 milliarder kroner.

Peabs resultat første kvartal 2021: Fortsatt god ordreinngang og stabile markedsutsikter6.5.2021 13:19:07 CEST | Pressemelding

− Første kvartal omfatter lavere aktivitet grunnet sesong og vær. Etter vårt oppkjøp av virksomheter innen asfalt, pukk og grus har dette sesongmønsteret blitt enda tydeligere. Samtidig har Peabs totale virksomhet blitt mer diversifisert både når det gjelder land, produkter og kunder. I første kvartal har vi forbedret marginene i entreprenørvirksomhetene og boligutvikling. Vi har en god ordreinngang og en sterk finansiell posisjon, sier Jesper Göransson, konsernsjef i Peab.