Widerøe

Passasjerrekord til tross, markedet denne høsten utvikler seg langt svakere enn forventet og lønnsomheten er på vei nedover

Del
Widerøe frykter en tøff høst og vinter. September satte ny passasjerrekord med 310.000 passasjerer. Dette slår forrige rekord fra mai med 308.000 passasjerer. Markedsutsiktene er likevel langt svakere enn forventet.

Mens resten av Europa ser prisøkninger på flybilletter på opp til 10%, går det norske markedet i motsatt retning. Stor overkapasitet på norsk innlandsmarked gir økt prispress og redusert lønnsomhet. Dette kombinert med dempet generell etterspørsel etter flyreiser som følge av renteøkninger, økte energipriser og høy inflasjon gjør at Widerøe forventer et tøft marked fremover. 

Som følge av bleke markedsutsikter tilpasser Widerøe kapasiteten og har allerede kuttet produksjon for vinteren tilsvarende ett fly fra og med oktober. Det forventes lavere etterspørsel og fortsatt høye drivstoffpriser utover høsten og gjennom vinteren.   

- Vi er ikke fornøyde med det vi ser i markedet fremover, sier Kommersiell Direktør i Widerøe Christian Skaug. Nedkjølingen i norsk økonomi er svært effektiv og ikke overraskende får dette også effekt på etterspørselen etter flyreiser. Det er spesielt blant ferie- og fritidsreisende vi har sett stor vekst etter pandemien. Når ser vi nedkjøling både blant ferie- og fritidsreisende samt tradisjonelle forretningsreisende. Vedvarende høy drivstoffpris og gjeninnføringen av Flypassasjeravgiften har økt kostnadene betydelig for flyselskapene, men i motsetning til resten av Europa gjør stor overkapasitet og tøff priskonkurranse på det norske innenlandsmarkedet det umulig å sende denne regningen videre til norske passasjerer, avslutter Skaug. 

September kommer heldigvis også med gode nyheter. Samarbeidsavtalen med Norwegian er ferdigstilt og vi vil være klare på norsk innenriks allerede fra 25. oktober. Samarbeidet med Norwegian betyr at alle innenlands strekninger hos Norwegian kan kombineres med alle strekninger i Widerøe fra denne datoen. Videre jobbes det med at vi raskest mulig, og i løpet av høsten, også får knyttet oss til Norwegians utenlandsruter. Foreløpig kan kombinasjonsreiser med Widerøe og Norwegian kun bestilles på Widerøes plattformer.

- Dette er strålende nyheter for alle de som er avhengige av fly for å kunne leve og bo i Distrikts-Norge, sier Konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe. Våre kunder får over natten langt flere alternativer når de skal reise rundt om i Norge, og snart vil dette også gjelde Norwegians mange utenlandsdestinasjoner, avslutter han.

Trafikktall september

*Se vedlagt trafikkrapport for ytterligere detaljer

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om Widerøe

Widerøe
Widerøe
Langstranda 6
8003 Bodø

75 51 35 00https://www.wideroe.no/

Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge. 

Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent. 

Følg pressemeldinger fra Widerøe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Widerøe

Solid gjennom januarstormer og tidtabeller spikret6.2.2024 08:18:16 CET | Pressemelding

*Widerøe er nå en del av Norwegiankonsernet. Transaksjonen ble gjennomført 12. januar 2024 og Widerøe vil fremover rapportere tall etter samme mal som Norwegian, men separat. Widerøe øker produksjonen med fire prosent i januar sammenlignet med 2023, samtidig som antall passasjerer øker med åtte prosent. Kabinfaktoren er fremdeles svakt stigende og er opp med tre prosentpoeng i januar. Widerøes sikringsgrad på jetfuel (FUEL HEDGE POSITIONS) er 80 prosent for 2024 og 34 prosent for 2025. Resultatet i januar bærer preg av en meget krevende værmåned med mange kanselleringer og forsinkelser. Værkanselleringer gjør at vi taper inntekter og drar på oss mye ekstrakostnader med innkvartering av kunder, alternativ transport og ombooking av kunder til andre flyselskap. Mye dårlig vær påvirker passasjertallene i januar negativt. Widerøe er fornøyd med markedet fremover. Nyttårssalget satte nye rekorder i Widerøe og reiselysten er fremdeles stor. Vi ser også at bookingmønsteret er i endring. Mens v

God desember, sommerruter er klare i booking og markedet ser bra ut for 20244.1.2024 09:54:33 CET | Pressemelding

Desember Desember avslutter året med samme trend som vi har sett i hele høst. Vi ser en svak vekst i antall passasjerer på 2,9 prosent, samtidig som kapasiteten i markedet er redusert. Dette gir en økning i kabinfaktor på 4,1 prosentpoeng for desember. Enhetsinntekten øker som følge av dette. Dette til tross for en svært krevende desember med mye vær og store trafikkutfordringer i forbindelse med avviklingen av juletrafikken. - Vi er fornøyde med den marsjfarten vi har inn i 2024, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. -Selv om totalmarkedet fremdeles er mindre enn det var før pandemien, klarere vi å tilpasse kapasiteten på en veldig god måte slik at både kabinfaktor og enhetsinntekt øker. Det er vi fornøyd med, avslutter han. 2023 2023 ble et år fylt av kontraster. Starten var svak og betydelig svakere enn 2022. Markedet viste en gradvis bedring frem mot sommeren. Sommeren ble sterk og på linje med 2022, mens høsten har levert betydelig bedre enn året før. Widerøe fraktet 3,3 millio

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye