Påsken og vårens mest populære reisemål

Nordmenns reiselyst er tilbake for fult – og øverst på listen står solsikre øyer og pulserende europeiske storbyer!

Costa del Sol

Allerede tidlig i mars kunne Apollo melde om utsolgte påskefly til varmere strøk. Kanariøyene troner topplisten i fellesferien med Gran Canaria på en solid førsteplass etterfulgt av Tenerife og Lanzarote. Også familiefavoritten Dubai utmerker seg, i likhet med Costa del Sol – reisearrangørens nyeste satsing i Spania.

- Påskeferiens charterreiser ble fylt opp relativt raskt etter at de siste Corona-restriksjonene ble opphevet. Samtidig ser vi nå en markant økning i salget av storbyreiser fremover. Det er med andre ord ingen tvil om at reiselysten er stor og at vi er sultne på sol, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.

Vårens storbyer

At mange av oss ønsker å tyvstarte sommeren gjenspeiles også i salget av storbyferier. Vårens mest populære by er romantiske Paris, som ofte viser seg fra sin aller beste side på denne tiden av året. På andreplass ligger mangfoldige London, etterfulgt av Barcelona.

- Jeg tror det gikk en jubel i mange norske hjem fra Storbritannia lempet på restriksjonene og det ble enkelt å reise til London igjen. Dette har jo lenge vært favoritten over alle storfavoritter, og på våren får man kombinert etterlengtet shopping og kulturelle severdigheter med herlige utekafeer, parkliv og markeder, sier Rivera.

London er også familienes favoritt. Spesielt utmerker byen seg blant de som reiser med litt større barn, som vil fylle ferien med spennende museer, musikaler og fotball.

Portugal i vinden

At Roma og Lisboa også er med i topplisten overrasker heller ikke reiseeksperten. Med den pågående uroen i Øst-Europa har man de siste ukene sett en markant økning i salget av reiser til vestlige feriesteder og byer. Samtidig er Portugal en av Apollos siste storsatsinger. Nylig lanserte reisearrangøren pakkereiser til hele ni portugisiske reisemål – deriblant Lisboa.

- Portugal har ofte falt litt i skyggen av Spania, derfor synes vi det er utrolig gøy å se at Lisboa nå trender og at stadig flere oppdager det «lille» landet med så store opplevelser. Er man glad i musikk, kultur, strender og gastronomi får man jo virkelig mye ferie for pengene her, forteller hun.

Med Apollo kan du reise fra hele ni norske byer til Portugal i år. I tillegg til Lisboa kan du blant annet oppleve Cascai, Estoril, Ericeira og Algarvekysten.

Dette er vårens toppliste hos Apollo:

Topp 5 reisemål

Topp 5 storbyer

Gran Canaria

Tenerife

London

Lanzarote

Dubai

Costa del Sol

+47 22 33 45 00http://www.apollo.no

Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Apollo på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.