Påsken er gul og sukkerfri

Ringnes anslår at det kommer til å konsumeres opp mot 7 millioner liter Solo og Solo Super i forbindelse med påsken. Det er mer enn 20 prosent av årsvolumet til den populære gule brusen. Og det er varianten uten tilsatt sukker som er blitt folkefavoritten.
Solosjefen i Ringnes, Elisabet Sæterdal, her ikledd den populære  Solo-kolleksjonen. Foto: Ringnes
Solosjefen i Ringnes, Elisabet Sæterdal, her ikledd den populære Solo-kolleksjonen. Foto: Ringnes

- Påsken i fjor var første året det ble solgt mer Solo Super enn den sukkerholdige originalen. I år forventer vi at mellom 60 og 70 prosent av Solovolumet er uten tilsatt sukker, sier Solosjefen i Ringnes, Elisabet Sæterdal.

Hun sier dette gjenspeiler det tydelige trendskiftet mot sukkerfrie alternativer for brus. – I Ringnes har andelen av brus uten tilsatt sukker ligget på over 91 prosent hittil i 2023. Så lenge folk syns de sukkerfrie variantene smaker vel så bra som de sukkerholdige er det for de fleste et enkelt valg, legger hun til.

Påskestemning
Solosjefen forteller at den gule brusen er en selvskreven gjest i handlekurven til de fleste familier i påsken. - Hver innbygger i Norge drikker i snitt fire bokser Solo eller Solo Super til påske. Det er ganske vilt. Jeg tror at for mange er Solo en nødvendighet for å komme i den riktige påskestemningen,

Soloshop
Noe som skiller Solo fra stort sett alle merkevarer er at folk er gale etter Solo-merch. Det går knapt en dag uten at Elisabet får henvendelser fra folk som ønsker å kjøpe Soloklær og Soloeffekter. I fjor ble nettbutikken Soloshop lansert, og plaggene blir regelrett revet ut av hyllene

- Det er helt unikt at så mange ønsker å assosiere seg med et brusmerke. Solo er en av Norges aller mest spennende merkevarer innen mat- og drikke-kategorien og kanskje det nærmeste vi kommer et nasjonalikon. Den typiske Solodrikkeren er en livsnyter som liker å kose seg, men som samtidig er sporty og glad i naturen. Man skal gjøre seg litt fortjent til en Solo, legger Elisabet til.

Solofondet
Hun forteller at soloshopen kun har som mål å dekke kostnadene knyttet til produksjon og salg.

– Går vi noen kroner i pluss går inntektene direkte til Solofondet, som er et fond hvor alle mellom 15 og 25 som har en drøm eller et prosjekt de ønsker å gjennomføre kan søke etter midler. Det er ingen kriterier utover det, men søknader som kommer fellesskapet til gode stiller ofte sterkt i kampen om midlene, avslutter hun.

Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!