Parat arrangerer solidaritetskonsert på sosiale medier

Onsdag klokken 09.00 arrangerer Parat konsert i solidaritet og håp med alle permitterte, utsatte grupper, helsepersonell og kunstnere i den vanskelige situasjonen vi nå befinner oss i. Parat-leder Unn Kristin Olsen sier hun håper dette er starten på en stafett, der andre organisasjoner gjør det samme.

Parat-lederen sier kultur og musikk er viktig i dagens alvorlige situasjon.

– Vi i Parat jobber hardt for å hjelpe medlemmer og andre i en vanskelig situasjon. Samtidig vil vi gjennom denne konserten forsøke å spre glede, håp og litt optimisme. Tenoren og operasangeren Thomas Ruud vil opptrer fra Parats lokaler, sammen med pianist Monica Tomescu-Rohde, sier Olsen.

Hun håper dette kan være starten på en stafett, og vil i første omgang utfordre andre arbeidstakerorganisasjoner i YS til å gjøre noe lignende.

– Vi skal bruke tiden på å yte gode advokattjenester, forhandle med arbeidsgivere og yte service, men har også plass til kulturelle innslag. Kunsten og kulturens rolle har betydning for samfunnsutviklingen, mangfold og har stor betydning for folks helse, sier Parat-lederen.

Konserten kan oppleves her: https://www.facebook.com/ys.parat/

Thomas Ruud

Thomas Ruud er tenor og en av Skandinavias mest ettertraktede sangere. Han hadde sin debut ved Den Norske Opera i 1994 som Grev Almaviva i Barberen i Sevilla, en rolle han har gjentatt i mer enn 150 forestillinger, og har til nå mange av de største tenorrollene på repertoaret, slik som Don José i Carmen, Pinkerton i Madama Butterfly, Rodolfo i La Bohème, Cavaradossi i Tosca, Pollione i Norma, Steva Burya i Jenufa, Manrico i Il Trovatore, Hoffmann i Hoffmanns Eventyr og tittelrollen i Faust.

Han har vært ansatt ved noen av Tysklands største operahus, slik som Statsoperaen i Stuttgart, og har ellers gjestet som solist rundt om i hele verden, inkludert USA, Mexico, New Zealand og Singapore. Han har holdt konserter med noen av verdens ledende sangere, som sopranen Kiri Te Kanawa.