Parasvømmerne jakter nye medaljer under VM i London denne uka

9.-15. september arrangeres VM i parasvømming i Aquatics Centre i London. Norge stiller med to veteraner og to debutanter i mesterskapet.
Gabriel Steen, Andreas Bjørnstad, Fredrik S

Norges tropp under VM i parasvømming:

* Sarah Louise Rung (29), Stavanger Svømmeklubb
* Andreas Bjørnstad (22), Bærumsvømmerne
* Fredrik Solberg (17), Tønsberg Svømmeklubb
* Gabriel Steen (15), Vestbyen IL svømming

Det er forventet at Andreas og Sarah skal være med i medaljekampen på sin spesialdistanse. På grunn av endringer i klassifiseringssytemet har Sarah gått opp en klasse, som det blir tøffere å hevde seg i. Dette gjør at både Sarah og Andreas nå har 100 bryst som sin hovedøvelse. Her har begge mulighet til å være med i medaljestriden.

"Der har vært en god sesong med mye godt arbeid og fokus på brystsvømming. Jeg er spent og har alltid forventninger om å prestere best mulig i mesterskap." sier Sarah.

For VM-debutantene sin del er det finaleplass som er innen rekkevidde. Først og fremst er målet at de skal gjøre sine beste løp så langt i karrieren, og dersom de gjør det er det realistisk å håpe på en plass i finalen. For Gabriel er det 100 rygg som er beste øvelse og Fredrik sin beste mulighet ligger på 50 fri.

Landslagssjef for parasvømmerne, Morten Eklund, har følgende kommentar "Målsetningen er at alle skal sette personlige rekorder i VM. Dersom vi lykkes med det er to medaljer og  finaleplasser innen rekkevidde for det norske laget."

Gabriel Steen, Andreas Bjørnstad, Fredrik S
Sarah Louise Rung, Stavanger SK
Andreas Skaar Bjørnstad, Bærumsvømmerne
Fredrik Solberg, Tønsberg SK
Gabriel Steen, Vestbyen IL svømming
Troppen til Para VM i svømming 2019

Norges Svømmeforbund er et særforbund i Norges Idrettforbund, som organiserer grenene svømming, stup, vannpolo, synkron og open water. Forbundet ble stiftet i 1910 og har i dag ca. 70.000 medlemmer i 290 klubber over hele landet.