Påminnelse om digital pressekonferanse: Hvordan forvalter departementene statens eierinteresser i selskaper?

I dag offentliggjør Riksrevisjonen resultatet av den årlige kontrollen med forvaltningen av statens eierinteresser i selskaper. Seks enkeltundersøkelser legges frem samtidig. Vi har blant annet kontrollert helseforetakenes forebygging av IKT-angrep og Olje- og energidepartementets oppfølging av Equinors utenlandsinvesteringer. Velkommen til digital pressekonferanse kl. 12.

Riksrevisor Per-Kristian Foss legger frem resultatene i dag kl. 12. Foto: Riksrevisjonen/Ilja Hendel

I tillegg til den årlige kontrollen har vi gjennomført seks undersøkelser på områder der vi mener det er risiko for feil i forvaltningen som har stor økonomisk, samfunnsmessig eller prinsipiell betydning. Vi har undersøkt

• Helseforetakenes forebygging av IKT-angrep
    Olje- og energidepartementets oppfølging av Equinors utenlandsinvesteringer
  • Bane NORs drift, vedlikehold og investeringer
  • Styring og oppfølging av drift og måloppnåelse i Space Norway AS
  • Informasjonssikkerhet i Norfund
  • Kvaliteten på informasjon om forventede ventetider i ordningen med fritt behandlingsvalg

Rapportene er tilgjengelig på riksrevisjonen.no fra kl. 11.

Ønsker du å delta? Meld deg på ved å sende en e-post til redaksjonen@riksrevisjonen.no. Vi sender deg en invitasjon i Outlook med Teams-lenke.

Riksrevisor Per-Kristian Foss presenterer resultatet. Vi åpner for spørsmål fra pressen til slutt. Foss og ekspedisjonssjef Annette Gohn-Hellum er tilgjengelige for intervjuer etter presentasjonen. Meld gjerne fra til oss på forhånd hvis du ønsker et intervju.

Vi gjør opptak av møtet, men kun riksrevisors presentasjon blir publisert på riksrevisjonen.no, ikke spørsmålsrunden.

Følg saker fra Riksrevisjonen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Riksrevisjonen

Alexander Kielland-ulykken: Myndighetene sviktet de overlevende og etterlatte9.3.2021 11:00:00 CET | Pressemelding

Myndighetene sviktet de overlevende og etterlatte etter Alexander Kielland-ulykken, viser en undersøkelse Riksrevisjonen har gjennomført på oppdrag fra Stortinget. – Vi har også funnet noen svakheter ved den offentlige granskingen, men ikke nok til å trekke hovedkonklusjonen om årsakene til ulykken i tvil. Derfor mener vi at det ikke er grunnlag for å gjennomføre en ny gransking, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.