Palette Life Sciences ingår lånefinansieringsavtal på upp till 40 miljoner dollar med Silicon Valley Bank

-Finansieringen banar väg för fortsatt expansion av produktportföljen, utökad global närvaro och finansiella resurser för att uppnå viktiga milstolpar-

STOCKHOLM, Sverige och SANTA BARBARA, USA, Oct. 28, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Palette Life Sciences, ett helt integrerat life sciencebolag med huvudkontor i Sverige, som verkar för att förbättra de medicinska behandlingsresultaten inom flera terapiområden, tillkännagav idag att man har ingått ett lånefinansieringsavtal på upp till 40 miljoner dollar (”lånet”) med Silicon Valley Banks brittiska filial. Lånet ger ytterligare ekonomisk flexibilitet för att stödja bolagets kommersiella och kliniska utveckling av produktportföljen utan utspädningseffekter för aktieägarna.

Enligt lånevillkoren kan Palette Life Sciences låna upp till 40 miljoner USD i tre delbelopp vid uppnående av regulatoriska och kommersiella delmål samt andra specificerade betingelser.

Tidigare under året avslutade Palette Life Sciences en nyemission på 30 miljoner dollar. Ledande investerare var Melker Schörling AB och ett globalt företag inom onkologitjänster. Carnegie Investment Bank var rådgivare åt företaget.

Per Langö, VD och styrelseledamot i Palette Life Sciences, säger “Låneavtalet innebär inte någon utspädning för företagets ägare och är ett betydande steg framåt för Palette Life Sciences. Lånet ska stödja expansionen av vår globala organisation och utvecklingen av vår produktportfölj. Vi tillhandahåller minimalt invasiva produkter inriktade på icke uppfyllda medicinska behov för patienter inom onkologi, barnurologi och inkontinens. Detta lån i kombination med Palette Life Sciences tidigare kapitalfinansiering ger tillräckliga resurser för att uppnå våra viktigaste milstolpar.”

Palette Life Sciences produktportfölj baseras på bolagets globala rättigheter till icke-animalisk stabiliserad hyaluronsyra (NASHA®), en minimalt stabiliserad form av hyaluronsyra. Bolagets produkter används för patienter inom onkologi, barnurologi och inkontinens runt om i världen. NASHA har visats vara säkert och effektivt och har använts i mer än 20 år i över 50 miljoner medicinska ingrepp globalt. NASHA-gelens egenskaper gör den unik för ett stort antal medicinska tillämpningar. Palette Life Sciences har licensierat NASHA-teknologin för ett antal användningsområden från Galderma.

Palette Life Sciences flaggskeppsprodukt, Barrigel®, är baserad på NASHA-teknologin. Barrigel är en biologiskt nedbrytbar produkt som injiceras mellan prostatan och ändtarmen. Barrigel håller prostatan åtskild från ändtarmen vid strålbehandling av prostatacancer och skyddar därmed ändtarmen från strålskador. Barrigel är under utveckling för godkännande i USA, Japan och Latinamerika, och är i dag godkänd för användning i EU och Australien.

James Leech, VP of Strategy & Corporate Development på Palette Life Sciences säger: “Det här lånet ger Palette Life Sciences stor flexibilitet när vi fortsätter att expandera vår kommersialisering och geografiska närvaro, inklusive direktförsäljning av vår nya produkt Barrigel för separation av tumörer från angränsande vävnad vid strålbehandling. Vi kan nu helt fokusera på viktiga kommersiella och operativa aktiviteter i hela verksamheten.”

Lånet visar på Silicon Valley Banks unika position som viktig partner för Palette Life Sciences och hela life science-sektorn när det gäller tillväxtfinansiering. Ian Murchie, Director på Silicon Valley Banks brittiska filial, tillägger, “Detta är en viktig tidpunkt för Palette Life Sciences när man nu fortsätter att utöka sin produktportfölj och sitt geografiska avtryck. Vi är glada över att bidra till att företaget kan erbjuda sina produkter till fler patienter som behöver förbättrade behandlingsresultat vid urologiska och urogynekologiska störningar, kolorektala tillstånd, strålbehandling och onkologiska behandlingar som kräver ingrepp i kroppen.”

Om Palette Life Sciences

Palette Life Sciences är ett fullt integrerat life science företag. Palette Life Sciences produkter förbättrar behandlingsresultaten för patienter inom onkologi, barnurologi och inkontinens. Företagets produktportfölj utgörs av Deflux®, Barrigel®, Solesta® och Lidbree™. Palette Life Sciences arbetar snabbt för att utnyttja nya tillämpningar med befintlig teknik för att skapa banbrytande medicinska lösningar. Detta fokus gör att företaget kan betjäna dem som ofta förbises av traditionella läkemedelsföretag och förbättra patienternas livskvalitet. Palette Life Sciences leds av personer med omfattande erfarenhet inom global life science och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Bolaget har dotterbolag i USA (Santa Barbara, Kalifornien och Dallas, Texas) och i Australien (Sydney). Läs mer på http://www.palettelifesciences.com.

Om Silicon Valley Bank
I nästan 40 år har SVB hjälpt innovativa företag och deras investerare att snabbt komma vidare med djärva idéer. SVB tillhandahåller riktade finansiella tjänster och expertis via sina kontor i innovationscentra runt om i världen. Med kommersiella och internationella banktjänster hjälper SVB till att möta innovatörernas unika behov. Läs mer på svb.com/uk.

Erich Sandoval
Lazar-FINN Partners
Erich.sandoval@finnpartners.com
+1 917 497 2867

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Information on the total number of voting rights and shares26.11.2021 22:30:00 CET | Press release

REGULATED INFORMATION Information on the total number of voting rights and shares Mont-Saint-Guibert (Belgium), November 26, 2021, 10:30 pm CET / 4:30 pm ET – In accordance with article 15 of the Law of 2 May 2007 on the disclosure of large shareholdings, Nyxoah SA(Euronext Brussels and Nasdaq: NYXH) publishes the belowinformation following the exercise of subscription rights and the issue of new shares. Share capital: EUR 4,427,369.69 Total number of securities carrying voting rights: 25,772,359 (all ordinary shares) Total number of voting rights (= denominator): 25,772,359 (all relating to ordinary shares) Number of rights to subscribe to securities carrying voting rights not yet issued: 105 “2016 ESOP Warrants” issued on November 3, 2016, entitling their holders to subscribe to a total number of 52,500 securities carrying voting rights (all ordinary shares); 100 “2018 ESOP Warrants” issued on December 12, 2018, entitling their holders to subscribe to a total number of 50,000 securit

Fobi to Host Shareholder Update and Earnings Webinar26.11.2021 17:57:56 CET | Press release

VANCOUVER, British Columbia, Nov. 26, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Fobi AI Inc. (FOBI:TSXV) (FOBIF:OTCQB) (the “Company” or “Fobi”), a leading data intelligence company using artificial intelligence to help clients turn real-time data into actionable insights and personalized customer engagement, is pleased to announce that Fobi will host a virtual-only shareholder update webinar on Thursday, December 2, 2021, from 9-10am PST (12-1pm EST). The shareholder update webinar will be facilitated by Rob Anson, CEO and Mark Lotz, CFO, who will review the company's most recent reporting period as well as discuss milestones, financial strength, M&A and the outlook for the remainder of the fiscal year. Fobi CEO Rob Anson and CFO Mark Lotz will facilitate pre-submitted and live-chat questions and answers. The company will answer pre-submitted and live questions at the conclusion of prepared remarks. Investors are asked to submit their questions to ir@fobi.ai. To register for this webinar, please visit