XXL Sport & Villmark

Pål Wibe ny konsernsjef i XXL

Pål Wibe (52) er utnevnt som ny konsernsjef i XXL. Wibe kommer fra stillingen som konsernsjef i Europris.

- Jeg er veldig glad for at Pål Wibe har takket ja til jobben som konsernsjef i XXL, sier styreleder Hugo Maurstad i XXL.

- Pål har lang og solid erfaring fra detaljhandelen og han er både sterkt analytisk og en inspirerende leder. Pål er absolutt den beste kandidaten til å snu den negative utviklingen i XXL den siste tiden. Det blir et lagarbeid, og mange gode kolleger i XXL vil bidra, sier Maurstad.

Pål Wibe har vært konsernsjef i Europris siden 2014. Han har også blant annet vært konsernsjef i Nille og Travel Retail Norway.

- Jeg er veldig glad for å bli en del av det dedikerte og engasjerte teamet på mer enn 5000 XXL-ansatte. Som sportsentusiast har jeg fulgt og heiet på XXL fra sidelinjen i mange år. Jeg har stor tro på XXL, og jeg er overbevist om at XXL har potensialet som trengs for å bli den beste sportsutstyrskjeden i Europa, sier Wibe.

Tolle Grøterud, som har vært konstituert konsernsjef i XXL siden desember 2018 vil fortsette i ledelsen med ansvar for strategi, investorkontakt og bærekraft.

- Tolle har gjort en veldig god jobb som konstituert konsernsjef, og vi er veldig glade for at han vil fortsette som et viktig medlem av ledergruppen, sier Hugo Maurstad.

Gründer Øivind Tidemandsen, som i en periode har vært involvert i den daglige driften av XXL, vil fortsette som ordinært styremedlem i selskapet.

- Øivind har stor kunnskap om detaljhandel og XXL spesielt, og han har vært en viktig støttespiller for ledelsen det siste året. Han vil også fortsette som rådgiver for ledelsen i XXL når og hvis det blir behov for det, sier Hugo Maurstad.

Fakta om XXL

• Nordens største sportskjede, med et stort utvalg av kjente merkevarer til lave priser
  • XXL har i overkant av 5000 ansatte på til sammen 86 varehus og e-handel i Norge, Sverige, Finland og Østerrike
  • XXL har hovedkontor i Oslo og er notert på Oslo Børs