Pågangen fra studenter etter de beste utleieboligene har begynt, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 10.218,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en økning på 6,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 9,9%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.912,- kroner, dette er en nedgang på 2,8% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,2%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15.927,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 3%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%.

- Fra å ha rolige visninger i leietakers marked har det nå snudd. Det er stor respons på alle typer boliger vi annonserer, vi merker størst pågang på 2 og 3 roms leiligheter. Vi går en hektisk vår og sommer i møte og er man på leting etter utleiebolig så er det lurt å være tidlig ute, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 2-roms kostet det i snitt 10.256,- kroner. Dette er en nedgang på 7,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på 2,9%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.000,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1,4%.

- Av erfaring er det roligere i leiemarkedet rundt påske, så også i år. Etterspørselen har derimot tatt seg merkbart opp de siste par ukene og vi opplever nå bra respons på annonsene vi legger ut. Ikke minst har vi hatt veldig mange henvendelser fra grupper av studenter når vi har lagt ut leiligheter med mange soverom. Dersom man vet at man trenger leiebolig i Bergen fra i sommer eller tidlig i høst, er det lurt å begynne å orientere seg i markedet allerede nå. Det vil normalt være mange interessenter, høyere omsetningshastighet og ofte også noe høyere leiepriser i høysesongen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Leieprisene hittil i år viser en klar positiv trend sammenlignet med fjoråret.

For på 2-roms leiligheter ligger i gjennomsnitt på 9853,- hittil i år som er en økning på 4,5 %, og 3-roms ligger på 13.027,- som er en økning på 6,1 % sammenlignet med snittet for 2018.

-Det er økende antall annonserte boliger på Finn.no for Stavanger. Denne økningen er naturlig da vi nå går inn i høysesong for bytte av bolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge,

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 10.736,- kroner, som er en oppgang på 6,7% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 3,8%.

For en 3-roms var snittleien 13.687,- kroner, dette er en oppgang på 0,6% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 7,9%.

-Høysesongen er i gang i Trondheim, studentene er allerede nå på jakt etter bolig til neste semester. De beste leietakerne er tidlig på banen, så det er ingen grunn til ikke å legge ut boliger som skal leies ut fra august, allerede nå

På grunn av at leiemarkedet i Trondheim er blitt betraktelig bedre de siste årene med tanke på at det er flere boliger til leie, og dermed bedre utvalg for leietaker, bør man beregne mer tid når man skal finne leietaker. Det er mange nye og moderne boliger på markedet. Dette gjør at det kan være verdt å se på om man skal utbedre en eldre utleieleilighet med tanke på konkurransen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 10.480,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 5,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 8,1%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 13.053,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,6%.

- Leieprisene holder seg stabile på Romerike om man sammenligner markedet mot samme tid i fjor. Vi merker nå en økende interesse fra leietakerne og det er flere på visninger enn forrige måned. Våren er ofte en hektisk tid i utleiemarkedet og det blir ingen unntak i år, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 14.210,- kroner for en 3-roms, som er en nedgang på 3,6% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 7,1%.

-Leiemarkedet i Asker og Bærum startet forholdsvis rolig i april, men etterspørselen tok seg betraktelig opp etter påske. På samme måte som i fjor, var det spesielt de større og dyrere boligene som var de heteste objektene. Denne tendensen har vedvart, og det kan virke som det nå er i overkant mange små leiligheter til leie i enkelte områder. Da «mettes» markedet en periode, og det blir gode vilkår for leietakere med tanke på leiepriser.

Vi opplever at mange leietakere er ute i god tid, og allerede nå signerer leiekontrakter med start i august og september. Likevel ser vi også en økende etterspørsel fra de som trenger bolig ganske omgående, i alle størrelser og prisklasser. De rekordmange mange byggeprosjektene i Asker og Bærum gjør også at det er flere enn på lenge som ser på mulighetene for å investere i en utleiebolig, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Drammen

Det kostet i gjennomsnitt 10.070,- kroner å leie en 2-roms i Drammen denne måneden. Dette er en nedgang på 4,3% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9,3%.

-Utleiemarkedet i Drammen var preget av stort tilbud av boliger til leie med over 200 annonserte boliger på finn.no. Dette er på rekordnivå. Det er fortsatt leietakers marked og det blir viktig å sette riktig leiepris for å få leid ut boligen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.