På vei mot flere tog og mer gods i Bergen
Bane NOR bygger dobbeltspor på den mest trafikkerte enkeltsporete strekningen i Nord-Europa, mellom Arna og Bergen. Prosjektet er planlagt å stå ferdig i 2024.
Delstrekningen Bergen-Fløen er ca. 1,3 km lang, og det er et utfordrende prosjekt fordi togtrafikken skal opprettholdes i hele byggeperioden.
– Bane NOR velger COWI som rådgiver fordi de har en kompetent organisasjon, god oppgaveforståelse og riktig metodikk til dette komplekse prosjektet, sier prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Utbygging Vest/Midt i Bane NOR.
Bygging mens togene går
Kontrakten omfatter utarbeidelse av detaljplan og opsjon på byggeplan for prosjektet, og arbeidet inkluderer blant annet alle jernbanetekniske fag som spor, kontaktledning, signal og føringsveier. I tillegg er VA, geoteknikk, overvannshåndtering, konstruksjon, SHA og ytre miljø viktige fag i prosjektet. Opprettholdelsen av togtrafikk i perioden krever mye samhandling mellom alle fagene.
Både passasjer- og godstrafikken skal opprettholdes gjennom byggeperioden.
Modellerer anleggsgjennomføringen
– Mye av anleggsarbeidet må gjøres i nærhet til spor med togtrafikk. COWI planlegger å bruke en BIM-modell som inkluderer byggetid som en fjerde dimensjon. Det gjør at vi hele tiden ser når de ulike objektene skal bygges, forteller Marius Ertshus Mathisen, oppdragsleder i COWI Bane.
Øker kapasiteten for både passasjer- og godstog
Når strekningen er bygget ut, ligger det til rette for lokaltogavganger mellom Arna og Bergen hvert femtende minutt.
Byggingen av dobbeltsporet vil sammen med ombyggingen av Nygårdstangen godsterminal øke kapasiteten for gods med 50 prosent.
Den økte kapasiteten for godstransport på Bergensbanen er i tråd med myndighetenes nasjonale målsetning om å øke andelen gods på bane. Ett tonn gods fraktet med lastebil gir samme CO2-utslipp som 121 tonn fraktet på skinner. Risikoen for at liv går tapt er syv ganger høyere når gods fraktes på veien, enn ved transport på jernbanen.
Fakta om utbyggingen og strekningen:
- Arna-Bergen er Nord-Europas mest trafikkerte enkeltsporete jernbanestrekning.
- Når strekningen er utbygget vil lokaltogfrekvensen kunne utvides til hvert 15. minutt.
- Utbyggingen vil medføre en økning av kapasiteten for gods med 50 prosent.
- Prosjektområdet for det nye dobbeltsporet mellom Bergen og Fløen er ca. 1,3 km langt, den nye tunnelen gjennom Ulriken er 7,8 km.
- Det nye dobbeltsporet er planlagt å stå ferdig i 2024.
Kontakter
Kontakt i Bane NOR:
Eivind Farestveit Larsen, prosjektsjef Nygårdstangen-Bergen-Fløen, Utbygging Vest/Midt, Bane NOR, telefon: 477 51 601, e-post: larsei@banenor.no
Kontakt i COWI:
May Kristin Haugen, Kommunikasjonsdirektør COWI, telefon: 977 45 057, e-post: MKHA @COWI.com
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom