På tide med refinansiering

Dersom du har flere ulike kredittkort-regninger, og stadig merker at du ikke har penger nok til å betale hele summen på regningene, kan det være på tide med refinansiering. Det er faktisk en ganske enkel affære, og kan lønne seg på flere måter. Her guider vi deg gjennom hva refinansiering er, og hvordan det kan være til nytte for nettopp deg.
Har du gjeld fra flere kredittkort kan det være en fordel å refinansiere gjelden til ett lån.

Mange små lån

Dersom du har brukt flere kredittkort og opparbeidet deg mer gjeld enn du klarer å betale på en måned begynner det å løpe renter på kredittkortgjelden.

Denne gjelden kan være dyr. Kredittkortgjeld er gratis før forfall, og dermed veldig gunstig. Men etter forfallsdato kan den bli tilsvarende dyrere.

Samtidig blir det lett litt uoversiktlig med flere ulike lån. De forfaller kanskje til ulike tider, og det kan være vanskelig å følge med på hvor mye du skylder totalt. Dessuten blir det unødvendig dyrt fordi du må betale flere betalingsgebyrer i løpet av måneden.

Da kan det lønne seg å samle forbrukslån, kredittkortgjeld og andre smålån i ett refinansiert lån, med en oversiktlig nedbetalingsplan.

Fordeler med refinansiering

En refinansiering vil kunne gi deg flere fordeler. For det første får du tilbake oversikten over økonomien din. I stedet for å stadig få ulike kredittkort-regninger i posten i løpet av måneden får du en regning, og et fast beløp å forholde deg til.

Hvis all gjelden samles i ett lån trenger du bare betale en gang i måneden. Det betyr at du kun får ett gebyr å betale hver måned. De fleste banker tilbyr dessuten bedre rente på ett større lån, enn på flere små. Det bidrar til at den totale kostnaden for gjelden din vil kunne bli lavere.

Dersom du ser for deg at du kommer til å trenge mange måneder på å klare å betale ned kredittkortgjelden din vil det derfor kunne lønne seg å samle lånene. Ifølge Sbanken kan du søke om refinansiering av smågjeld fra 25 000 til 500 000 kroner.

Hvilken bank

I følge E24 kan det lønne seg å søke refinansiering hos den bankforbindelsen du allerede har, men da omtaler de først og fremst boliglån. Likevel er det lurt å sjekke vilkårene for refinansiering hos din faste bankforbindelse, også når det gjelder smålån. Det er fordi alle banker foretar en kredittvurdering av hver enkelt kunde. Hvis de allerede kjenner deg vil de i mange tilfeller kunne gi deg et godt tilbud.

Det finnes også en rekke nettsteder og spesialiserte banker som tilbyr refinansiering inkludert refinansiere.net. Der kan legge du inn dine lånebehov og sammenligne tilbudene du får.

Det er også en del firmaer som tilbyr seg å innhente og sammenligne lånetilbud fra flere aktører for deg. Ved å la de gjøre den jobben for deg kan du lettere sikre at du får best mulig betingelser. Fordelen ved å benytte slike firmaer er at du trenger bare å fylle inn en søknad, og så innhenter de mange tilbud på dine vegne.

Uansett hvordan du velger å gjøre det så er det viktig å sjekke tilbud fra flere aktører.

Tidsperspektivet

Å etablere et nytt lån vil kunne koste noe i etableringskostnader. Det vil også ta litt tid, om enn ikke mye, å søke om nytt lån. Dersom du ser for deg at du kan klare å betale all smågjelden din innen et par måneder kan det hende det ikke lønner seg å gå gjennom en refinansiering.

Men dersom du ser at du trenger mer enn en måned eller to på å betale ned det du skylder i smågjeld og kreditter bør du vurdere en refinansiering.