På leting etter matskatter i Vesterålen

De siste årene har satsingen på norske lokalmatprodusenter i NorgesGruppen gitt resultater. Selskapet har i dag 650 lokalmatleverandører som leverer 4000 ulike lokalmatprodukter til Meny, Spar, Joker, Kiwi og Nærbutikken.
Tidligere i år passerte Meny 1 milliard kroner i lokalmatsalg, og tilbakemeldingene fra norske forbrukere er svært positive. Norskproduserte varer selger mer enn noensinne, og i en undersøkelse gjennomført av Opinion oppgir 62% at de vil kjøpe mer norske varer i tiden fremover.
- Lokalmatsatsingen vår har lyktes godt, og små lokalmatprodusenter er i vinden som aldri før, sier Runar Hollevik - Faktisk anslår jeg nå at kundene våre vil handle norsk lokalmat i våre butikker for mer enn 2 milliarder kroner i år. NorgesGruppen har butikker og kjøpmenn over hele landet, og lokale produkter gir også en gylden mulighet for nærbutikkene til å ha fokus på matskatter i sin egen region.
Lokalmatandelen i konsernet i år vil stå for om lag 2,5% av omsetningen. Sammenlignet med 2019 har forbrukerne handlet lokalmat for 168 milloner kroner mer hittil i år i NorgeGruppens butikker.
Runar Hollevik og Eivind Haalien deltar fredag på et lokalmatseminar arrangert av Bø kommune. Der vil lokalmatprodusenter fra Vesterålen og Lofoten lære om hvordan NorgesGruppen satser på lokalmat, og hva som kreves for å bli en av de 650 leverandørene til butikker som Meny, Kiwi, Spar og Joker.
- Vi vet at det produseres svært spennende lokalmat i Lofoten og Vesterålen, med unike smaker og fantastisk kvalitet, derfor ser vi frem til å bli kjent med flere av disse produsentene, forteller en entusiastisk Eivind Haalien. Han understreker at flere av de lokale matprodusentene i den vakre landsdelen allerede har samarbeid med NorgesGruppen, men utelukker ikke at flere kan bli å finne i butikkhyllene i fremtiden.
Kontakter
Stein RømmerudKonserndirektør Konsernkommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 90 11 99 85stein.rommerud@norgesgruppen.noBilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom