På grunn av kvelningsfare tilbakekaller IKEA barnesmekken MATVRÅ, blå/rød 2 stk.

IKEA oppfordrer alle kunder som har kjøpt smekken MATVRÅ, blå/rød 2 stk., til å slutte å bruke den og kontakte IKEA for å få refusjon eller tilsvarende produkt.

IKEA tar produktsikkerhet svært alvorlig. Alle produktene våre er grundig testet og overholder gjeldende lover og sikkerhetsstandarder. Til tross for dette har vi fått rapporter om at knappen på MATVRÅ kan løsne og dermed utgjøre en kvelningsfare.

IKEA oppfordrer alle kunder til å returnere produktet til IKEA for å motta full refusjon eller et tilsvarende produkt. Kjøpsbevis (kvittering) er ikke nødvendig.

«Vi har fått vite at knappen kan løsne hvis barnet drar i den», sier Emelie Knoester, Business Area Manager ved IKEA of Sweden. Hun fortsetter:

«Sikkerheten til kundene har høyeste prioritet hos IKEA, og som forebyggende tiltak velger vi derfor å tilbakekalle barnesmekken MATVRÅ, blå/rød 2 stk. Smekkene MATVRÅ frukt/grønnsaksmønster grønn/gul er trygge å bruke, da de har en annen design og er laget i et annet materiale.»

Barnesmekken MATVRÅ kan returneres til et hvilket som helst IKEA-varehus mot full refusjon eller et nytt produkt. Kjøpsbevis (kvittering) er ikke nødvendig. Besøk IKEA.no eller ring IKEA på 915 02340 for mer informasjon.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i 50 land i verden. 367 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av Ingka-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 957 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,5 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet) og på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.