På G: Tre konsernsjefer i Norcem

HeidelbergCement inviterte i går til en lunsj på kontoret i Oslo, hvor de tidligere konsernsjefene Gerhard Heiberg og Gunnar Syvertsen samt nåværende konsernsjef Giv Brantenberg møttes for å snakke om utviklingen i konsernet. Til sammen har de ledet konsernet i over 30 år.
Fra venstre. Nåværende konsernsjef Giv Brantenberg, tidligere Konsernsjef Gunnar Syvertsen, og tidligere konsernsjef i Norcem Gerhard Heiberg

Det ble god tid til å reflektere over hvordan HeidelbergCement og Norcem har utviklet seg de siste 40-50 årene under gårdagens lunsj.

Arrangementet fant sted i forbindelse med filming til en ny dokumentarfilm omkring betong- og sementindustriens utvikling i Norge. Filmen, som er i startgropen i disse dager, vil inneholde intervjuer og samtaler med flere kjente ansikter.

Godt kjente personligheter

En av de intervjuede er Gerhard Heiberg. For mange er Heiberg mest kjent som «lederen av Vinter-OL i ‘94» og mangeårig IOC-medlem. Heiberg jobbet også en rekke år som konsernsjef i daværende Norcem, han kom inn i selskapet i ’72, og ble konsernsjef allerede som 34-åring i 1973. Gjennom Heibergs mange år i konsernet opplevde Norcem en stor utvikling, spesielt internasjonalt.

Sammen med forhenværende konsernsjef Gunnar Syvertsen fikk Heiberg en oppdatering på selskapets utvikling de siste årene av konsernsjef Giv Brantenberg. Deretter fikk de en oppdatering på Norcems karbonfangstprosjekt av Bærekrafts-direktør i HeidelbergCement Northern Europe, Per Brevik.
Prosjektet går nå inn i en avgjørende fase med behandling i Stortinget om støtte til realisering.

Karbonfangst - En unik mulighet

De tre konsernsjefene var samstemte om karbonfangstprosjektets viktighet for sement og betongindustrien.

-Det er en unik mulighet for industrien, og jeg håper virkelig at dette blir realisert, tiden er inne for det nå, sa Heiberg.

Gunnar Syvertsen som var konsernsjef da Norcem startet med skrivebordsøvelsene omkring karbonfangst, var optimistisk før høstens beslutning om statsstøtte.

-Da vi startet med dette i 2005, så hadde vi troen på at dette kunne gjennomføres. Det har vært spennende å følge prosessen både tett på, og nå i de senere årene litt fra sidelinjen. Ut ifra det vi ser og hører, er prosjektet mer enn modent til å passere målstreken nå i høst, avsluttet Syvertsen.

Norcem er en del av HeidelbergCement Group, som er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har ca. 55 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land.