På det meste var 4400 lærlinger permitterte på grunn av koronapandemien
– Mange virksomheter har hatt utfordringer som følge av koronapandemien, men det har variert hvor mye lærlingene og lærekandidatene har vært berørt. Noen har opplevd få endringer, mens andre har måttet tilpasse seg endringer i arbeidshverdagen eller blitt permittert, sier Irene Hilleren, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
Det er også blitt litt færre nye lærlinger enn tidligere år, men interessen for læreplass er fortsatt stor. Lærlinger i restaurant- og matfag har vært hardest rammet av permitteringer.
Det kommer fram av et notat der Utdanningsdirektoratet har oppsummert konsekvensene av koronapandemien for fagopplæringen.
Færre avlagte fag- og svenneprøver
Strenge smitteverntiltak gjorde det vanskelig å få gjennomført fag- og svenneprøver våren 2020. Det var blant annet utfordrende å få samlet medlemmene av prøvenemndene og å finne et passende sted å gjennomføre prøvene.
– For første gang på mange år er trenden med flere og flere avlagte fag- og svenneprøver brutt.
Det som er positivt, er at mange som ikke fikk avlagt prøven våren 2020, ser ut til å ha tatt prøven senere samme år, sier Hilleren.
For selv om det ble avlagt betydelig færre fag- og svenneprøver i mars og april 2020 enn året før, ble det i juni til september 2020 avlagt flere prøver enn i 2019. Totalt sett ble det avlagt 3 prosent færre fag- og svenneprøver i perioden 2019–20, sammenlignet med 2018–19. Det er praksiskandidatene som står for nedgangen i antall avlagte fag- og svenneprøver, mens lærlingene ser ut til å ha blitt prioritert.
Litt færre nye læreplasser, men lærlingene trives og er motiverte
Koronapandemien ser ut til å ha brutt trenden med et økende antall nye lærekontrakter som vi har sett de siste årene. I 2019–20 var det 900 færre nye lærekontrakter enn året før. Nedgangen i antall nye lærekontrakter finner vi i hovedsak i privat sektor, der hoveddelen av læreplassene finnes.
Til tross for tidvis nedstengning og permitteringer viser Lærlingundersøkelsen 2020 at lærlingene i stor grad trives på arbeidsplassene sine, og at trivselen og motivasjonen ikke har gått ned. 85 prosent av lærlingene trives i nokså stor eller svært stor grad på arbeidsplassen.
– Pandemien er fortsatt ikke over, og vi vet ikke hva de langsiktige konsekvensene for fagopplæringen vil bli, sier Hilleren.
Kontakter
Marie SmedsrødPressekontakt
Tel:478 27 301msd@udir.noBilder
Lenker
Om Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet har ansvaret for utviklingen av barnehage, grunnskole og videregående opplæring.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Nye KI-råd til skolen: – Vi må beskytte og veilede elevene29.2.2024 14:13:04 CET | Pressemelding
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI). – KI setter hele utdanningssystemet under press. Det må vi forholde oss til, både ved å beskytte og veilede elevene, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
Udir foreslår nye tiltak for å sikre en god gjennomføring av eksamen13.2.2024 18:00:00 CET | Pressemelding
Den raske utviklingen av kunstig intelligens skaper nye utfordringer for gjennomføring av eksamen i skolen. Udir foreslår flere konkrete tiltak for våreksamen 2024, og større endringer i eksamensordningen for de neste årene.
Konferanse: Implementering av rammeplan i barnehagen – hvordan har det gått?6.2.2024 12:34:51 CET | Presseinvitasjon
Torsdag 8. februar inviterer Utdanningsdirektoratet til konferanse om hvordan rammeplan for barnehagen er tatt i bruk. Konferansen holdes i Bergen.
Pressemøte tirsdag klokken 10:00: Niendeklassingers kunnskap om demokrati og medborgerskap27.11.2023 11:15:35 CET | Presseinvitasjon
Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen ICCS legges frem tirsdag 28. november klokken 10:00. Forskere fra NTNU presenterer den norske rapporten og svarer på spørsmål knyttet til resultatene.
Nedgang i resultatene fra nasjonale prøver9.11.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets elever på 8. trinn presterer svakere i lesing og regning sammenlignet med i 2022. I engelsk er det en liten, men positiv endring. 5. trinn gjør det noe svakere i lesing, mens prestasjonene endrer seg lite i regning og engelsk. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom