På dagen for 50-års markeringen er Nils Bech ute med ”Gi meg tid” med EMIR!

Foto: Desiree Mattsson

I dag er det 50 år siden homofili var kriminelt her til lands, men det er likefullt fortsatt en sjeldenhet å høre en kjærlighetssang skrevet av en mann til en annen mann.

I den norske sangboka finnes det et stort hull, hvor kjærligheten mellom to av samme kjønn er ikke-eksisterende. Dette tomrommet er Nils Bech nå i ferd med å fylle med sitt nye prosjekt.

I mange tiår har mannlige homofile artister utført duetter med kvinner og gestaltet en rolle for å tilpasse seg kommersielle og sosiale krav. Dette er normer og idealer Nils Bech aktivt bryter ned med det nye albumprosjektet.

I alle år har homofile artister gjort kjærlighetsduetter med sangere av det motsatte kjønn, for å tilpasse seg det heteronormative samfunnet og det kommersielle markedets krav. Dette er en rolle vi selvsagt skal kunne fortsette å innta. Men jeg har stusset over hvorfor det aldri skjer den andre veien, tross stadig større aksept for skeiv kjærlighet også i hovedstrømmen av kultur og popmusikk? – Nils Bech.

Første låt ut fra prosjektet var den følelsesladede Jeg Elsker Han etterfulgt av Ny Fyr med Kristian Kristensen, som var første duett ut.

På dagen for 50-års markeringen er Nils klar med”Gi meg tid” medEMIR fra SushixKobe, en låt produsert av Bendik HK og Henrik The Artist.

Om låten forteller Nils:

Jeg er veldig glad og stolt over å ha fått med meg EMIR på "Gi meg tid". Dette er, så vidt jeg vet, første gang en ikke-skeiv artist synger en duett om homofil kjærlighet. Jeg håper at dette sender et signal om at seksuell orientering ikke er definerende eller farlig å ikle seg for ikke-skeive.

EMIR følger opp:

For det første er det er veldig stas for meg å få lov til å være med på dette albumet! Låten har vi jobbet med i kanskje ett og et halvt år nå og den har tatt mange forskjellige former og fasonger, og det har vært skikkelig artig og spennende å jobbe sammen med Nils, Bendik og Henrik! Låten er en sexy liten sak som jeg er utrolig stolt over å få være med på!

Hør” Gi meg tid”HER.

Frem mot høstens albumslipp kommer flere låter til å bli sluppet fortløpende med nye samarbeidspartnere.

Foto: Desiree Mattsson

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny musikk fra Cherie, Veronica Maggio, Mabel, Slæm Dønk og Conan Gray!20.5.2022 10:23:57 CEST | Pressemelding

Veronica Maggios album Och som vanlighy händer det något hemskt er komplett! Cherie Mwangi slipper singelen “Buss It Down” Popstjernen Mabel samarbeider med XXL Freshman-rapperen 24kGoldn på låten "Overthinking". Sangen som er produsert av norske Stargate, viser et ærlig bilde av en klubb-kultur i møte med sosial angst. Med denne låten får lytteren et innblikk i den mørkere siden av Mabels kommende album. "I hope that anyone that may resonate with this song knows that after the darkness comes the light”, sier Mabel selv om låten. Aitch gir ut "1989", som er den andre singelen fra hans kommende album, Close to Home. På tre korte år har Aitch gått fra å være en undergrunnsartist til å bli en liste-toppende, platina-selgende og prisvinnende stjerne. Sangen bygger på det uimotståelige refrenget fra The Stone Roses sin låt "Fools Gold", utgitt i 1989. M Huncho har sluppet det etterlengtede albumet Chasing Euphoria med gjester som Giggs, Potter Payper og Yung Bleu. 9. juni spiller M Huncho i

Cherie Mwangi slipper singelen «Buss It Down»19.5.2022 15:30:42 CEST | Pressemelding

Fredag 20. mai slipper Cherie Mwangi sin nye singel «Buss It Down». Cherie Mwangi har i en alder av 22 sluppet et knippe låter med en reflekterende tematikk. Hun er en feminist som utfordrer, og skriver alle låtene sine basert på egne erfaringer. Musikken og personligheten sparker opp dørene til patriarkatet og røsker i enhver med et utdatert kvinnesyn. I 2021 debuterte Cherie Mwangi med den breiale og forfriskende låten «Handsfree», som handler om å ta kontroll over sin seksualitet, og understreker at kvinner ikke ble skapt for å tilfredsstille menn. Oppfølgeren «Sis» var en hyllest til kvinner: «Sisterhood er veldig viktig for meg og jeg blir selv inspirert av kvinner som ikke er redde for å kreve hva de vil ha. Jeg elsker å se kvinner i posisjoner hvor de har styringen, uansett hva det måtte være. Dette inspirerte meg til å lage en låt for at de som hører på kan føle at de selv run shit!»– Cherie Mwangi Freestylene «Dr. Miami» og «Like Me» ble deretter sluppet på strømmetjenester et