Øyulf Hjertenes blir ny styreleder i NTB

Øyulf Hjertenes fra Schibsted blir ny styreleder i NTB. Det ble vedtatt på generalforsamlingen onsdag.

– NTB er en klippe i norsk presse, og selskapet har de siste årene også styrket posisjonen gjennom utviklingen av nye tjenester som mediebank. Jeg ser frem til å jobbe sammen med styret, ledelsen og de ansatte med å utvikle NTB videre, sier Øyulf Hjertenes, som blir ny styreleder i NTB. Foto: Vegar Valde / Bergens Tidende Foto: Vegar Valde / Bergens Tidende

– NTB har gjennom de siste årene utviklet seg fra å være et tradisjonelt nyhetsbyrå til å bli en bred tjenesteleverandør til norske medier. På tross av store endringer i omgivelsene, har NTB klart å bevare og styrke relevansen som en naturlig og nødvendig samarbeidspartner for norske redaksjoner. Det er en imponerende prestasjon, sier Hjertenes.

– NTB må som alle medieorganisasjoner fortsette å utvikle seg, og det har organisasjonen de beste forutsetninger for å klare også i årene som kommer. Jeg ser frem til å bidra i dette arbeidet sammen med styret, ledelsen og de ansatte i selskapet, sier Hjertenes.

Øyulf Hjertenes er direktør Schibsted Kyst og leder Schibsteds region- og lokalaviser. Han er styreleder i Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt. Han har vært som nestleder i NTB-styret i flere år.

NTB eies av flere norske medier i fellesskap. Styreledervervet rullerer mellom de ulike eierne. Hjertenes overtar vervet etter John Kvadsheim, konserndirektør i Amedia. Han har vært styreleder i NTB de siste fem årene.

– På vegne av NTB vil jeg takke John Kvadsheim for hans fem år som styreleder. At NTB nå er så godt skodd, handler om at han og styret har turt å satse og gitt oss tillit, sier Flem.

NTB eies av:

Amedia Lokal AS
Amedia AS
Norsk Rikskringkasting AS
Aftenposten AS
Verdens Gang AS
Adresseavisen AS
Bergens Tidende AS
Stavanger Aftenblad AS
A/S Østlendingen
Polaris Media Nord-Norge AS
Kildegruppen AS