Øystein «Pølsa» Pettersen slipper bok

Tidligere langrennsløper og olympisk mester, Øystein «Pølsa» Pettersen, blir forfatter. KONGE-metoden er Pettersens eget universelle rammeverk for å skape gode prestasjoner – uavhengig om man vil bli verdens beste på ski eller lykkes som familiefar.
Øystein "Pølsa" Pettersen er klar med boken "Helt Konge!". Foto: Emil Nyeng

«Helt Konge!» bygger på Pølsas mer enn 20 års erfaring som toppidrettsutøver, årene som pappa til Oda og Sigurd, og erfaringene fra å ha jobbet tett med næringslivet om det å føle suksess. I boken skriver han om hvordan «Gode dager ikke er noe man får. Det er noe man lager».

– Denne boka handler ikke om hvordan du blir god til å gå på ski. Det sagt, så kan metoden jeg beskriver i boka brukes til det og, men metoden er universell. Jeg opplever at folk flest i alt for stor grad løper i hamsterhjulet, og blir konsekvenser av egne omgivelser. At de ender opp med å gjøre mye av bittelitt. Da vil man aldri føle suksess. Jeg brenner så innmari for å hjelpe folk flest ut av hamsterhjulet. Denne boka skal forhåpentligvis gi deg både inspirasjon og metoden for å klare det.

Gjennom bokens fire deler, får leseren en gjennomgang av de fem grunnpilarene i KONGE-metoden – steg for steg. I tillegg er det viet mye plass til hvorfor dette er vanskelig. Han gir konkrete tips til hvordan man enklere kan holde seg motivert over tid. Rammeverket er gjennomgående supplert med illustrerende historier, milepæler og oppdagelser fra Pettersens liv –som da han våknet opp dagen etter OL-gullet i Vancouver helt uten motivasjon, eller som småbarnsfar da datteren ikke kjente ham igjen etter uker på treningsleir.

– Jeg har selv opplevd å være en konsekvens av omgivelsene mine. De siste årene på landslaget følte jeg ikke at jeg lyktes. Jeg gikk iblant fort i sporet, men jeg følte ikke suksess. Jeg fulgte ikke prinsippene i KONGE-metoden. Alvoret gikk opp for meg da jeg kom hjem fra VM i Val di fiemme, etter flere måneder på reise, og datteren min ikke kjente igjen pappaen sin.

Pettersen har valgt å samarbeide med nettbokhandelen Bookis hvor det allerede i dag mulig å forhåndsbestille boken.

– Jeg har hatt suksess med å gå egne veier før. Gjengen i Bookis er rå folk. De forholder seg i liten grad til etablerte sannheter og de driver med utvikling. Og som jeg skriver om, så er det stor forskjell på å drive utvikling og å drive med endring. De som driver med utvikling føler suksess. De som driver med endring er bare konsekvenser av omgivelsene sine.

Boken er ført i pennen av Øystein Pettersen selv, mens Agathe Skappel i Skappel Books AB har vært ansvarlig redaktør. Boken er illustrert av Børge Lund i form av teninger fra hans LUNCH-univers. Offisiell lanseringsdato er 6. januar. Alle som forhåndsbestiller får en overraskelse på kjøpet, lover han.

– Jeg er ydmyk til alle som allerede nå viser interesse for boken min. Derfor skal alle som bestiller i desember få signert bok, i tillegg til et personlig bonusinnhold.

Øystein "Pølsa" Pettersen er klar med boken "Helt Konge!". Foto: Emil Nyeng

Om Gode Dager

Idèunivers, forlag og en podkast om prestasjon, suksess, idrett, helse og digresjoner.

Følg pressemeldinger fra Gode Dager

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gode Dager på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gode Dager