Kulturtanken

ØYEPÅ - ny arena for visuell kunst til barn og unge

Del
ØYEPÅ heter den nye og aller første nasjonale møteplassen for visuell kunst i Den kulturelle skolesekken (DKS). Kulturtanken er en av arrangørene, og her forteller fagansvarlig for visuell kunst i Kulturtanken, Kyrre Bjørkås, mer om den nye nasjonale visningsarenaen, som arrangeres 18. – 20. september under Lofoten International Art Festival (LIAF) i Svolvær.
Foto: Windmill prop for Wind Theatre av Futurefarmers, LIAF 2019.
Foto: Windmill prop for Wind Theatre av Futurefarmers, LIAF 2019.

Hvem har tatt initiativ til dette, og hvorfor?

I grunnen har dette vært etterspurt av stort sett alle jeg har snakket med som jobber med visuell kunst i DKS. Mens scenekunst- og musikkorgansisasjonene har vært flinke til å lage fagsamlinger og bransjefestivaler for de som jobber med barn og unge, har nok visuell kunst hatt mindre både selvorganisering og selvtillit ift akkurat dette segmentet. Sånn sett er dette initiativet ekstra viktig. Det kommer fra flere fagfolk i DKS-systemet, med Kristin Risan (NNKS) og Inga Blix (Turneorganisasjonen) i spissen.

Hvordan kan et slikt arrangement bidra til å styrke feltet for visuell kunst i DKS?

Ideen om en slags snyltefestival som henger seg fast i andre, fagsterke kunstfestivaler er avgjørende for å åpne visuell kunst i DKS mot bredere samtidige kunstdiskusjoner og strategier. Det er en forsikring mot at DKS-systemets konserverende krefter, og en kan tenke seg at dette endatil kan utvikle seg til et sted for kunstnerisk frontarbeid på barn og unge-feltet. En slags membran mellom det progressive, frie kunstfeltet og tyngre, mer styrte ordninger og formidlingsinstitusjoner, som DKS for eksempel. Også vil det naturligvis også være et sted for å synliggjøre alt det gode arbeidet som allerede skjer rundt om i landet. Det er jo superviktig såklart, og nødvendig. 

Må visuell kunst i DKS forholde seg til publikum på noen særskilt måte?

DKS tilrettelegger for en masse konfrontative, kollektive situasjoner og fyller enhver formidlingssituasjon med performativitet. For et kunstverk er klasserommet på mange måter diamentralt motsatt av det modernistiske, hvite gallerirommet. Det er heller ingen grunn til å late som om målgruppetenkning ikke eksisterer. Snarere tvert imot: Slik jeg ser det er det nettopp friksjonen mellom det kunstfientlige i skolen og det skolefientlige i kunsten som gjør DKS-ordningen så potent.

OM ØYEPÅ

ØYEPÅ er en møteplass for alle som jobber med visuell kunst i DKS; produsenter, kunstnere formidlere, fagkoordinatorer, lærere og elever. Med ØYEPÅ ønsker arrangørene å skape en arena hvor DKS-ansatte og kunstnere kan diskutere visuell kunst i DKS. Vi ønsker at diskusjonene skal bidra til refleksjon, øke mangfoldet og skape inspirasjon til nye og gode DKS-produksjoner, og til variert formidling av visuell kunst.
ØYEPÅ arrangeres 18. – 20. september under Lofoten International Art Festival (LIAF) i Svolvær. 

Arrangører er: Akershus fylkeskommune, Østfold fylkeskommune, Oslo kommune, Nordland fylkeskommune, Nordnorsk kunstnersenter, Nasjonalmuseet og Kulturtanken.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Windmill prop for Wind Theatre av Futurefarmers, LIAF 2019.
Foto: Windmill prop for Wind Theatre av Futurefarmers, LIAF 2019.
Last ned bilde
Kyrre Bjørkås, fagansvarlig for visuell kunst i Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge. Foto Lars Opstad
Kyrre Bjørkås, fagansvarlig for visuell kunst i Kulturtanken - Den kulturelle skolesekken Norge. Foto Lars Opstad
Last ned bilde

Lenker

Om Kulturtanken

Kulturtanken
Kulturtanken
Postboks 4261 Nydalen
0401 Oslo

22 02 59 00http://www.kulturtanken.no/
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye