Øyafolket tæppet kortet fire dager til ende
Med trekkplastre som The Cure, Robyn, Sigrid og Karpe ble Øyafestivalen en av Norges mest besøkte festivaler med rundt 100 000 mennesker. Med så mange festivalgjester er det fare for lange køer. Likevel har ikke dette vært en utfordring fordi festivalen også i år satset på kontaktløs betaling.
- Det å stå i kø på festival er kanskje noe av det kjipeste som finnes, så vi gjør alt vi kan for å redusere de få køene vi har. Hvordan publikum betaler er en vesentlig del av det hele, og vi er glade for at publikum kan tæppe kortet sitt på Øyafestivalen, sier økonomisjef Thomas Valnes i Øyafestivalen.
Bedre flyt
Han forteller at kontaktløs betaling gjør at publikum får en bedre festivalopplevelse.
- Vi brukte kontaktløs betaling i 2018 med veldig gode erfaringer. Det er kjapt og enkelt for kunden å betale, noe som reduserer barkø og gir oss bedre flyt på området. Det er 2500 frivillige bak kassene i alle barene, så denne betalingsmetoden hjelper i alle ledd, sier Valnes.
Markedssjef Johannes Øverland i Espos som leverer terminalene, er svært fornøyd med at tæppeandelen har økt med 15 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
- Publikum vet nå godt hva tæpping er, og ønsker også helst å tæppe. De fleste opplever dette som både en enklere og mye raskere måte å betale på. Raske betalingsløsninger blir avgjørende når man skal selge for så store beløp på så kort tid, sier Øverland.
Sterk vekst
Det er BankAxept som står bak den kontaktløse teknologien tæpping. I sommer har BankAxept vært tilstede på 35 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.
– Veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner har med økt styrke gjennom sommeren. Gjennomsnittsbeløpet for kontaktløse betalinger var i juli 217 kroner, noe som også er det høyeste snittbeløpet vi har sett noensinne. Dette er et tydelig tegn på at stadig flere ser fordelene ved å tæppe kortet og at vi er i ferd med å etablere nye vaner, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Lenker
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom