Øyafolket tæppet kortet fire dager til ende

Med trekkplastre som The Cure, Robyn, Sigrid og Karpe ble Øyafestivalen en av Norges mest besøkte festivaler med rundt 100 000 mennesker. Med så mange festivalgjester er det fare for lange køer. Likevel har ikke dette vært en utfordring fordi festivalen også i år satset på kontaktløs betaling.
- Det å stå i kø på festival er kanskje noe av det kjipeste som finnes, så vi gjør alt vi kan for å redusere de få køene vi har. Hvordan publikum betaler er en vesentlig del av det hele, og vi er glade for at publikum kan tæppe kortet sitt på Øyafestivalen, sier økonomisjef Thomas Valnes i Øyafestivalen.
Bedre flyt
Han forteller at kontaktløs betaling gjør at publikum får en bedre festivalopplevelse.
- Vi brukte kontaktløs betaling i 2018 med veldig gode erfaringer. Det er kjapt og enkelt for kunden å betale, noe som reduserer barkø og gir oss bedre flyt på området. Det er 2500 frivillige bak kassene i alle barene, så denne betalingsmetoden hjelper i alle ledd, sier Valnes.
Markedssjef Johannes Øverland i Espos som leverer terminalene, er svært fornøyd med at tæppeandelen har økt med 15 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
- Publikum vet nå godt hva tæpping er, og ønsker også helst å tæppe. De fleste opplever dette som både en enklere og mye raskere måte å betale på. Raske betalingsløsninger blir avgjørende når man skal selge for så store beløp på så kort tid, sier Øverland.
Sterk vekst
Det er BankAxept som står bak den kontaktløse teknologien tæpping. I sommer har BankAxept vært tilstede på 35 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.
– Veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner har med økt styrke gjennom sommeren. Gjennomsnittsbeløpet for kontaktløse betalinger var i juli 217 kroner, noe som også er det høyeste snittbeløpet vi har sett noensinne. Dette er et tydelig tegn på at stadig flere ser fordelene ved å tæppe kortet og at vi er i ferd med å etablere nye vaner, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder


Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
700 000 fikk betalt for maten1.7.2025 16:48:58 CEST | Pressemelding
Mandag opplevde mange betalingsproblemer i matbutikkene. Likevel gikk 700 000 betalinger gjennom ved hjelp av BankAxepts reserveløsning.
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom