Øyafolket tæppet kortet fire dager til ende

Med trekkplastre som The Cure, Robyn, Sigrid og Karpe ble Øyafestivalen en av Norges mest besøkte festivaler med rundt 100 000 mennesker. Med så mange festivalgjester er det fare for lange køer. Likevel har ikke dette vært en utfordring fordi festivalen også i år satset på kontaktløs betaling.
- Det å stå i kø på festival er kanskje noe av det kjipeste som finnes, så vi gjør alt vi kan for å redusere de få køene vi har. Hvordan publikum betaler er en vesentlig del av det hele, og vi er glade for at publikum kan tæppe kortet sitt på Øyafestivalen, sier økonomisjef Thomas Valnes i Øyafestivalen.
Bedre flyt
Han forteller at kontaktløs betaling gjør at publikum får en bedre festivalopplevelse.
- Vi brukte kontaktløs betaling i 2018 med veldig gode erfaringer. Det er kjapt og enkelt for kunden å betale, noe som reduserer barkø og gir oss bedre flyt på området. Det er 2500 frivillige bak kassene i alle barene, så denne betalingsmetoden hjelper i alle ledd, sier Valnes.
Markedssjef Johannes Øverland i Espos som leverer terminalene, er svært fornøyd med at tæppeandelen har økt med 15 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.
- Publikum vet nå godt hva tæpping er, og ønsker også helst å tæppe. De fleste opplever dette som både en enklere og mye raskere måte å betale på. Raske betalingsløsninger blir avgjørende når man skal selge for så store beløp på så kort tid, sier Øverland.
Sterk vekst
Det er BankAxept som står bak den kontaktløse teknologien tæpping. I sommer har BankAxept vært tilstede på 35 festivaler og konserter rundt omkring i Norge, og så langt viser bruken en sterk vekst i folk som tæpper kortet.
– Veksten i antall kontaktløse betalingstransaksjoner har med økt styrke gjennom sommeren. Gjennomsnittsbeløpet for kontaktløse betalinger var i juli 217 kroner, noe som også er det høyeste snittbeløpet vi har sett noensinne. Dette er et tydelig tegn på at stadig flere ser fordelene ved å tæppe kortet og at vi er i ferd med å etablere nye vaner, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder


Lenker
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
Stø lanserer nytt KYC-system for det norske markedet1.12.2025 09:33:31 CET | Pressemelding
Etter oppkjøpene av Kundesjekk og Beaufort Solutions i 2022 og 2024, har Stø jobbet med å utvikle en helt KYC-tjeneste for å imøtekomme stadig skjerpede reguleringer og krav for rapporteringspliktige. 1. desember rulles Stø KYC Flow ut til de første norske kundene.
Marie Brun Svendsen ny leder for Strategi og forretningsutvikling i Stø13.11.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
Stø styrker lederteamet med erfaren strateg i et nyopprettet område. – Jeg ser frem til å bidra til videreutviklingen av selskapets ledende og samfunnsnyttige løsninger innen betaling, ID og KYC, sier Marie Brun Svendsen.
BankAxept og Visa anbefaler ny bransjestandard for bedre betalingsvalg i butikk5.11.2025 13:00:00 CET | Pressemelding
BankAxept kunngjør i dag en felles avtale med Visa om å anbefale en ny bransjestandard i Norge som sikrer tydeligere informasjon om betalingsvalg i butikk. De anbefalte justeringene av brukerreisen og tydeligere informasjon i betalingsterminalene ivaretar på en bedre måte både forbrukernes og butikkenes rett til å velge hvordan de vil betale eller motta betaling når det benyttes kombinerte kort.
Sparebanken Norge går mot null tap på ID-tyverier6.10.2025 06:01:00 CEST | Pressemelding
Med svindelvarsler fra BankID og en egenutviklet rød-knapp-funksjon, stanser Sparebanken Norge nesten alle ID-tyverier.
BankID sparer samfunnet for milliarder28.8.2025 06:30:09 CEST | Pressemelding
BankID bidrar til 1,77 milliarder i nettogevinst for samfunnet hvert år, ifølge estimater fra Oslo Economics.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom


