Overtar Mittmedia i dag – integrasjonen starter

Bonnier News og Amedia fullfører i dag kjøpet av det svenske lokalaviskonsernet Mittmedia – og presenterer samtidig nytt styre, ny ledelse og strategien for Mittmedia.
Konsernsjef Are Stokstad, Amedia (t.v.) og Anders Eriksson,  administrerende direktør i Bonnier News
Konsernsjef Are Stokstad, Amedia (t.v.) og Anders Eriksson, administrerende direktør i Bonnier News

Tomas Franzén, som i dag er styreleder i Bonnier News, overtar også som styreleder i Mittmedia AB. Konsernsjef Are Stokstad og Amedia går for første gang inn i styret i et svensk medieselskap. I styret for øvrig vil Åsa Malmström og Lotta Edling sitte.

Anders Eriksson, som er administrerende direktør i Bonnier News, Dagens Nyheter, Expressen, HD/Sydsvenskan og Bonnier Magazine & Brands overtar fra i dag også som administrerende direktør i Mittmedia AB. Som ny virksomhetsleder i Mittmedia vil Mikael Nestius tiltre. Han kommer fra rollen som administrerende direktør i Bonnier Business Media og Bonniers News Live-virksomhet.

Bonnier News som eier 80 prosent og Amedia som eier 20 prosent av Mittmedia kan nå starte arbeidet med å integrere alle avisene i konsernet inn i den strukturen Bonnier News har bygget opp i Sverige.

– Bonnier News har allerede en unik posisjon i det svenske mediemarkedet med sine sterke merkevarer. Med tilgang til de 28 sterke lokalavisene i Mittmedia kommer vi til å få enda mer kraft som den ledende nyhetsaktøren i Sverige, sier Anders Eriksson i en kommentar i forbindelse med den formelle overtagelsen i dag.

– Vi tror på kraften i lokaljournalistikken og på at det er en stor betalingsvilje for journalistikken Mittmedia produserer. Vi tror vi skal lykkes med å utvikle dette og skape enda mer unikt og relevant innhold basert på forståelse av lesernes behov, sier Eriksson.

Virksomhetsleder Mikael Nestius ser frem til å bygge en bærekraftig forretningsmodell bygget på lokale nyheter og lokalavisenes viktige samfunnsrolle: – Mittmedias strategi er å verne om de morgendistribuerte papiravisene samtidig som vi utvikler de digitale produktene og øker de digitale leserinntektene. I den redaksjonelle strategien vil den enkelte tittels selvstendighet stå sentralt, og redaksjonene vil få ansvar for å skape en kvalitativ lokaljournalistikk som engasjerer leserne,» sier Nestius. Alle avisene vil beholde sine nåværende politiske profiler.

Mittmedia omsatte i 2018 for 1,8 milliarder svenske kroner og har 1.100 ansatte.