Norsk Fjernvarme

Overskuddsenergi kan avlaste strømkrisen

Samtidig som samfunnet trenger store mengder ny kraft, går enorme mengder varme til spille i Norge hvert år. Et nytt nettsted vil sette bruk av overskuddsenergi på dagsorden i energidebatten.
Ved Tine Meierier i Ålesund har Jan Heggem byttet naturgass med fjernvarme i produksjonen av sjokoladepudding. (Foto: Tine)

Omtrent 50 milliarder kilowattimer (TWh) strøm brukes hvert år til oppvarming av bygninger i Norge, ifølge statistikk fra NVE. Samtidig bobler samfunnet nærmest over av varmeressurser som ikke utnyttes.

— Hvorfor snakker ikke flere om dette i strømdebatten? Det er et stort paradoks at ikke gjenbruk av samfunnets overskuddsenergi får mer oppmerksomhet i debatten om ny kraftproduksjon. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier daglig leder Trygve Tomren-Berg i Norsk Fjernvarme.

Gode historier

Sammen med tolv medlemsbedrifter lanserer Norsk Fjernvarme nå nettstedet overskuddsenergi.no, som skal fortelle gode historier om hvordan gjenbruk av overskuddsenergi er mulig.

— Vi tror folk flest i liten grad er klar over hvor overskuddsenergien finnes og hva den kan brukes til, sier Tomren-Berg.

Lansering med sjokoladepudding

Selve lanseringen av nettstedet skjer på arrangementet "Sjokoladepudding med overskuddsenergi" på Arendalsuka onsdag.

— Tittelen viser til hvordan Tines meieri i Ålesund har erstattet naturgass med spillvarmebasert fjernvarme i produksjonen av sjokoladepudding. Dette er én av historiene som nå ligger på nettstedet, sier Tomren-Berg.

Budskap mellom linjene

Selv om overskuddsenergi.no ikke handler om politikk, ligger det også et budskap til landets politikere mellom linjene.

— Hvis Norge greier å utnytte mer overskuddsenergi til det vi bruker mest strøm til, nemlig varme, vil det redusere behovet for ny kraftproduksjon. Samtidig rydder det plass i kraftnettet når det trengs som mest. Dette er vinn-vinn for både samfunnet og det grønne skiftet, sier Tomren-Berg.

Praktisk info om lansering

Lanseringen av overskuddsenergi.no finner sted på Arendalsuka onsdag 17. august klokka 09.30 på arrangementet "Sjokoladepudding med overskuddsenergi" på Fornybarbåten Legacy of the Fjords, som ligger på kaiplass 9 på Langkaia  i Pollen.

Arrangementet er åpent for alle og kan også følges på stream. Mer informasjon og lenke til stream finner du her:

Blant de medvirkende på arrangementet er

• Leder samfunnsansvar Bjørn Malm i Tine
  • Adm. dir. Cecilie Jonassen i WOW Green Metals
    Forskningssjef Petter N. Røkke i SINTEF Energi
  • Stortingsrepresentant Ove Trellervik (H)
  • Stortingsrepresentant Terje Halleland (Frp)

Bilder

Om Norsk Fjernvarme

Norsk Fjernvarme
P.b. 7184 Majorstuen

Norsk Fjernvarme er en interesseorganisasjon for norsk fjernvarmebransje. Foreningen har som hovedmål å fremme utvikling av fjernvarme og -kjøling basert på fornybar eller gjenvunnet energi. Vi representerer i dag 45 selskaper innen produksjon og distribusjon av fjernvarme og -kjøling, samt nær 80 assosierte medlemmer med interesser i bransjen (leverandører og konsulenter). Medlemmene står for over 90 prosent av fjernvarmeproduksjonen i landet.

Følg pressemeldinger fra Norsk Fjernvarme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Fjernvarme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Fjernvarme