Overraskende fall i matvareprisene

– Historien har vist at prisene i all hovedsak øker i den måneden av mars og april hvor påsken ikke faller og synker i påskemåneden. Dette forklares av mange tilbud inn mot høytiden. Derfor er det overraskende at matvareprisene synker med 0,9 prosent fra februar til mars, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matvareprisene svinger etter et fast mønster gjennom året. Prisene går som regel ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og før skolestart, og justerer seg igjen etterpå. Nedgangen i matvareprisene bidro til å dempe oppgangen i konsumprisindeksen fra februar til mars i år.
– Konkurransen i dagligvaremarkedet er sterk, og bidrar til å holde prisene ut til forbrukerne nede, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn Varlid
Kommunikasjonsrådgiver
Telefon: 992 28 523
E-post: vebjorn.varlid@virke.no
Bilder


Om Virke
Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Virke Dagligvare har nær 1900 medlemsbedrifter og omfatter det meste av den private dagligvarehandelen med kjedenes hovedkontorer, lagre, kjedeeide butikker, franchisebutikker samt leverandører.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom