Over én million nordmenn fikler med mobilen i bilkø

Mange nordmenn skal på bilferie i sommer og da blir det fort kø. Men, foruten å synge og spise og drikke – hva gjør nordmenn bak rattet i bilkø?
Foruten å synge og spise og drikke – hva gjør nordmenn bak rattet i bilkø? Foto: Fremtind.

Jo, noe som går ut over trafikksikkerheten. I en ny undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, oppgir over én av fire, noe som tilsvarer over 1,1 millioner nordmenn, at de bruker mobilen i kø.

– Det er fort gjort å smelle inn i bilen foran om du ser på mobilen bare et par sekunder. La samboeren eller kameraten i passasjersetet sende meldinger, ta snap og styringen over Spotify også i kø, sier skadeforbygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Det vi bruker mobilen mest til er å skifte musikk og sende tekstmeldinger. I tillegg oppgir mange at de snakker i telefonen uten handsfree, og sender snaps med mobilen. Det er de yngste, mellom 18 og 24, som er mest ivrig på musikken og tar flest snaps eller selfies bak rattet. Det er de mellom 35 og 44 som i størst grad oppgir at de sender SMS.

Så mye bruker vi faktisk mobilen

– Mobilen er den nye fyllekjøringen, og vi vet at fikling med mobilen er en hyppig kilde til store og små trafikkulykker, sier skadeforebyggeren.

Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB har med appen Smartbil, registrert* hvor mye nordmenn bruker mobilen bak rattet, uavhengig av køkjøring. Det var om lag 6000 aktive brukere av appen.

I 2021 brukte menn i snitt mobiltelefonen 1,8 prosent av kjøretiden og kvinner 2,9 prosent, altså dobbelt så mye som menn. Det betyr at på en gjennomsnittlig kjøretur på én time - så vil en mann ha fiklet med mobiltelefonen i ett minutt og en kvinne i 1,5 minutt.

– Det kan virke lite, men det er altfor mye. Du skal ikke se lenge på mobilen før du skjener ut av filbanen eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse, sier Hofstad-Nielsen.

Vi synger og spiser, og menn vil kjøre forbi

Det vi gjør aller mest i kø er å synge og spise og drikke. Nær tre av ti oppgir disse aktivitetene.

– På langtur kan det være smart å holde blodsukkeret ved like. Du blir fort mer tålmodig i køen, men pass på bilen foran og hold både flyten og din plass i køen, sier Hofstad-Nielsen.

Nær én av ti oppgir at de kjører forbi i bilkøer. Det er nesten tre ganger så mange menn, enn kvinner, som oppgir dette.

* Kjøredata er basert på appen Smartbil. Like før 2022 avsluttet Fremtind appen Smartbil. Et viktig mål med satsingen var å redusere skadeutbetalingene. Men, selskapet har ikke klart å rekruttere mange nok aktive brukere av appen, og dermed har den store effekten uteblitt.

Over én av fire oppgir at de bruker mobilen i køkjøring. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen. Foto: Fremtind.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.