Over 40 prosent vil reise til Syden så fort som mulig

Nordmenns reiselyst er sterkere enn noen gang: I en fersk undersøkelse gjort av Apollo oppgir hele 50 prosent at de planlegger like mange eller flere utenlandsreiser de kommende 12 månedene sammenliknet med tidligere – og Hellas står øverst på ønskelisten.

Det er ingen tvil om at reiselysten er stor blant det norske folk. I en reiseundersøkelse* gjennomført av Apollo svarte over 40 prosent at de vil reise så fort det er mulig og anses som trygt. I tillegg planlegger hele 50 prosent like mange, eller flere feriereiser de kommende 12 månedene sammenliknet med tidligere. Kun 1,4 prosent oppgir at de ikke vurderer å reise i det hele tatt.

- Corona ser ikke ut til å ha tatt knekken på reiselysten vår, snarere tvert imot. Vi merker et stadig økende engasjement blant kundene våre, sier Beatriz Rivera, Presseansvarlig i Apollo.

Flest vil til Hellas

På listen over hvor nordmenn ønsker å reise, utmerker Hellas seg som en soleklar favoritt. Over 50 prosent har det populære ferielandet på sin førsteplass, og det er fortsatt Kreta, Rhodos og Epirus-området på det greske fastlandet som lokker mest.

- Mange av våre reisende omtaler Hellas som hytta. De har reist dit år etter år og stiftet vennskap med lokalbefolkningen. For dem har det å kunne tilbringe sommeren her blitt en viktig tradisjon, og vi mottar daglige henvendelser fra folk som lurer på når vi begynner å fly igjen, sier hun.

Rivera trekker også frem det økende fokuset på trygghet som en av årsakene til at Hellas er så populært, og er sikker på at ønsket om veletablerte destinasjoner vil bli en tydelig reisetrend fremover.

- I dagens situasjon er det helt naturlig at vi trekker oss mot det kjente og trygge når reiseportene endelig åpner igjen, men på sikt vil nok behovet for å oppdage nye steder melde seg igjen, sier hun.

Vil støtte reisemålene

Akkurat nå er det derimot behovet for avkobling, nye opplevelser og solgaranti som er hovedgrunnen til at vi lengter oss vekk – ikke så overraskende etter måneder med sosial distansering og hjemmekontor. Samtidig oppgir hele 14 prosent at de ønsker å reise så fort som mulig for å støtte det lokale reiselivet på destinasjonene.

- Solidaritet eier ingen grenser. Både vi som arrangør og våre gjester tenker mye på våre lokale samarbeidspartnere – som i stor grad består av små, familieeide bedrifter. Følgende av denne situasjonen er enorm for mange, men for de som er helt avhengige av turismen skal det lite til før den blir katastrofal, sier Rivera.

Ønsket om å støtte det lokale reiselivet kommer også tydelig frem i valg av bosted. Der mange tidligere har svart store hotellresorts og private basseng, ønsker nå en større majoritet å sjekke inn på små, familiedrevne bosteder.

- Dugnadsånden er stor, og for oss reiseglade nordmenn omfatter den hele verden, smiler hun.

*Undersøkelsen er gjennomført i Apollos Reiseråd i juni 2020. Reiserådet er et utvalg av reisearrangørens kundedatabase, og resultatene er basert på 1400 besvarelser.