Over 33 prosent flere søkere til Høyskolen Kristiania – slår alle rekorder

Onsdag 15. april var søknadsfristen for høyere utdanning og Høyskolen Kristiania opplever et rekordhøyt antall søknader. Masterprogrammene ved høyskolen fikk 75 prosent flere søkere og høyskolen tar dermed et stort steg i retning av å bli Norges første private universitet.
Foto: Høyskolen Kristiania

– Jeg er svært fornøyd med årets søkertall. Den betydelige veksten på master betyr at vi tar nye viktige steg i retning av universitetsstatus. Vi har lansert seks nye masterprogrammer i år og mottakelsen er formidabel, sier rektor Arne H. Krumsvik.

Høyskolen Kristiania lanserte i år hele 19 nye studietilbud der altså seks av disse var masterprogram. Totalt for Oslo og Bergen viser årets tall en økning med 33 prosent flere søkere, og den største veksten opplever høyskolen i søknader til masterprogrammene, med en vekst på 75 prosent. Alle avdelingene våre opplever vekst, bachelorprogrammene våre øker med 24 prosent og Høyskolen Kristiania i Bergen har en samlet økning på 62 prosent.

– Resultatene forteller oss at vi er en attraktiv utdanningsinstitusjon. Flere nylanseringer, større bredde i studieporteføljen, samt målrettet jobbing mot å bli arbeidslivsuniversitet har gitt oss resultater som jeg takker alle våre ansatte for, sier Solfrid Lind, administrerende direktør ved høyskolen.

Med nærmere 11.000 søknader ved søknadsfrist, har høyskolen slått alle tidligere rekorder. Nye studieprogram utgjør 90 prosent av veksten og utvikling av nye studieprogram er derfor vært en viktig strategi for høyskolen i målet om å få universitetsstatus.

Fagskolen Kristiania i Oslo og Bergen opplever også stor vekst, med en vekst på 31 prosent i antall søkere, noe rektor ved Fagskolen, Annelise Kiønig er svært fornøyd med.

– De sterke søkertallene bekrefter at fagskolen er et attraktivt valg både som grunnutdanning, og for å bidra til den kompetanseutviklingen som nå vil skje i norske bedrifter. Som tilbyder av korte og yrkesrettede studier, både på sted og nett vil Fagskolen Kristiania bidra til at mange yrkesgrupper får økt kompetanse i en krevende tid på arbeidsmarkedet, sier en stolt Kiønig.

Nye studier 2020

BA:

Bachelor i HR og helsefremmende arbeidsliv
Bachelor i HR, teknologi- og digitaliseringsledelse
Bachelor i økonomi, teknologi og innovasjon
Bachelor i Data Science
Bachelor i trening og coaching
Bachelor musikkteater
Bachelor dans med pedagogikk
Bachelor i bærekraft og forretningsutvikling

MA:

Master i markedsføringsledelse