Direktoratet for byggkvalitet

Over 3 millioner naboer er varslet digitalt

Del
Siden 2018 har det vært mulig å sende digitale nabovarsler i byggesaker. Tjenesten har blitt svært populær og nå har over 3 millioner naboer blitt varslet om ulike byggesaker.
Ved å velge digital nabovarsling i byggesaken, kan du spare både tid og penger. Foto: Carl Martin Nordby
Ved å velge digital nabovarsling i byggesaken, kan du spare både tid og penger. Foto: Carl Martin Nordby

– At nabovarslet sendes digitalt, innebærer store besparelser for søkere. Så langt har utbyggere og privatpersoner til sammen spart 810 millioner kroner, bare i porto. I tillegg betyr dette en effektivisering av byggesaksprosessen som gir store gevinster, sier direktør i Direktoratet for byggkvalitet, Per-Arne Horne.

Fellestjenester BYGG

Ordningen med digitale nabovarsler er del av en større satsning fra Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). Fellestjenester BYGG er direktoratets digitale regelverksplattform som kontrollerer og sender inn byggesøknader til riktig kommune.

Avdelingsdirektør Kari Befring Bjørnstad har ansvaret for digitaliseringsarbeidet i DiBK. Hun mener at flere aktører ser potensialet i de digitale løsningene, der søknadene også blir kontrollert for manglende dokumentasjon.

– Fellestjenester BYGG er utviklet sammen med leverandører i byggenæringen. I fjor ble 52 prosent av byggesøknadene fra profesjonelle aktører sendt inn via Fellestjenester BYGG. Vi håper og tror at denne andelen vil øke år for år, sier Befring Bjørnstad. 

Digital fremtid for byggenæringen

Det er kommunene som mottar og behandler søknadene som sendes digitalt. Også de ser gevinsten ved en digital byggesaksprosess. 

– Vi ser at flere kommuner gjør tiltak for å øke bruken av digitale løsninger, blant annet ved å redusere gebyret når de digitale tjenestene blir brukt eller tilby gratis digital tjeneste for privatpersoner. Med hjemmel i eForvaltningsforskriften innfører flere kommuner obligatorisk bruk av de digitale løsningene for profesjonelle søkere, kan Befring Bjørnstad fortelle.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ved å velge digital nabovarsling i byggesaken, kan du spare både tid og penger. Foto: Carl Martin Nordby
Ved å velge digital nabovarsling i byggesaken, kan du spare både tid og penger. Foto: Carl Martin Nordby
Last ned bilde

Om Direktoratet for byggkvalitet

Direktoratet for byggkvalitet
Direktoratet for byggkvalitet
Mariboes gate 13
0183 Oslo

+47 22 47 56 00http://dibk.no

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter innenfor bolig- og byggkvalitet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven.

Vårt arbeid er rettet mot kommunene, aktørene i byggeprosessen og byggevaremarkedet. Direktoratet skal ha oversikt over hvordan regelverket virker, og ha god kunnskap om og bidra i den faglige utviklingen i samhandling med kommuner, byggenæringen og andre aktører.

En viktig oppgave er å øke kunnskapen i samfunnet - spesielt i byggenæringen og kommunene - om byggeregler, byggkvalitet og byggesaksprosess.
Direktoratet for byggkvalitet er et virkemiddel for å realisere bygningspolitikken. Direktoratet skal bidra til å oppfylle to hovedmål:

  1. Raskere boligbygging og gode byggkvaliteter
  2. Forvaltningen av bolig- og bygningssektoren skal være effektiv og brukerrettet.

Følg pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for byggkvalitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye