Over 1100 mann i sving for å gi deg en bedre jernbane

- Vi gjør alt vi kan for å gi et bedre tilbud til kundene. I sommer bygger vi ny jernbane i Moss, Ski og Oslo samtidig som vi utnytter den togfrie sommeren til å vedlikeholde eksisterende strekninger. Målet er kortere reisetid og bedre punktlighet, sier konsernsjef i Bane NOR, Bjørn Kristiansen.
I år er deler av Østfoldbanen og Drammenbanen stengt for togtrafikk i seks uker. Hovedårsaken er utbyggingen av Follobanen på Ski stasjon og ved Oslo S og InterCity i Moss, samt utbedringene av Lieråsen tunnel. I tillegg har Bane NOR en tiltaksliste med over 1000 vedlikeholdstiltak på Østlandet som også tas hånd om i ukene hvor vi stenger.
Østfoldbanen
Når det gjelder Østfoldbanen er det spesielt ombyggingen av Ski stasjon og innføringen av Follobanen til Oslo S som gjør at vi blir nødt til å stenge banen. I tillegg gjøres det omfattende arbeid på Moss stasjon i forbindelse med byggingen av nytt dobbeltspor. Mens Østfoldbanen likevel er stengt for togtrafikk legger Bane NOR også ned en ekstra innsats for å vedlikeholde strekningen. Blant annet gjør vi omfattende modernisering av strekningen mellom Bekkelaget og Oppegård.
- Vedlikehold utfører vi på helger og netter gjennom hele året, men det er enkelte ting som krever lengre arbeidsperioder og dette gjør vi på sommeren i tillegg til alt som gjøres med de store utbyggingsprosjektene på strekningen, sier Bjørn Kristiansen.
Vi har gjort mye de siste somrene, så det er ikke aktivitet langs hele linjen, men vi har mange i sving for å gi et bedre tilbud til de reisende på Østfoldbanen i fremtiden, fortsetter han.
Drammenbanen
På Drammenbanen jobbes det også mye i sommer, og hovedårsaken til at vi stenger er nødvendig fornyelse av Lieråsen-tunnel. I tillegg benyttes også her anledningen til å gjøre vedlikehold flere steder på strekningen. Spesielt er det oppgradering og vedlikehold av sporveksler, oppgradering av sporfelt på Skøyen stasjon, datateknisk arbeid knyttet til signal- og sikringsanlegg og nødvendige kontroller av infrastrukturen som blir prioritert.
-Jeg syns vi utnytter de togfrie periodene utbyggingsprosjektene krever på en god måte. Det er stor satsning på jernbane både når det gjelder utbygging og vedlikehold og at vi utnytter tidene der banen likevel er stengt for å forsere planlagt vedlikehold er positivt. Det arbeidet som nå gjøres sommerstid vil komme de reisende til gode i form av en bedre og mer driftssikker jernbane, sier Bjørn Kristiansen.
Nøkkelord
Kontakter
Randi Folke-Olsen
Fung. kommunikasjonssjef i Kunde- og trafikkdivisjonen
Bane NOR
Kommunikasjon og samfunnskontakt
Mobil: 400 06 200
E-post: folran@banenor.no
Bilder

Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom