Over 1000 ungdommer har søkt om Solofondet-penger
Det relanserte Solofondet åpnet for søknader 10. april i år, og lenge før fristen for å søke har gått ut, har fondet allerede mottatt mer enn 1000 søknader fra ungdommer som ønsker hjelp til å realisere sine hjertesaker.
– Det er helt tydelig at Solofondet er minst like relevant i dag som det var da det først ble lansert på 1990-tallet. Vi hadde håpet å få inn rundt 1000 søknader innen fristen 31. mai, men nå ser det ut til å bli langt flere enn det. Bredden på prosjektene ungdommene søker støtte til er stor og inspirerende, sier Maria Heimisdottir Brennodden, som er ansvarlig for Solo hos Ringnes.
Fra grønn teknologi til musikkundervisning i Afrika
Solofondet bevilger penger til ungdom mellom 15 og 25 år som har originale og spennende prosjekter de ønsker å sette ut i livet. Det at det ikke finnes begrensninger for hva man kan søke midler til, gjør Solofondet unikt i Norge.
Så langt har Solofondet blant annet mottatt søknader om hjelp til å lansere ny grønn teknologi, støtte til et undervisningsprosjekt i et afrikansk land og hjelp til å arrangere ulike musikk- og kulturfestivaler.
Gir en ny generasjon sjansen
Solofondet ble et fenomen på 1990-tallet, og vokste til å bli en av de aller største og mest populære støtteordningene for ungdom. Den gang fikk blant annet talenter som Erlend Loe og Surferosa starthjelp fra fondet. Årets satsing er den første siden Solofondet gikk i dvale i 2003.
– Mye har endret seg siden da. Det er inspirerende å gi en ny og svært engasjert generasjon ungdom sjansen til å realisere det de brenner for. Noen av prosjektene de søker støtte til er helt nye. Vår jury kommer for eksempel til å vurdere enkelte bloggere som bruker sin posisjon til å inspirere og hjelpe andre ungdommer, sier Brennodden.
En egen ungdomsjury
Solofondets jury består av 10 unge mennesker fra hele landet som har blitt plukket ut etter selv å ha utmerket seg med sitt engasjement i ulike saker.
Juryen har allerede begynt å jobbe seg gjennom de mer enn 1000 søknadene som har kommet inn så langt, og vil fortsette dette arbeidet til fristen går ut 31. mai. Den kommer til å se etter originalitet og ekstraordinært engasjement for egenutvikling eller innsats i saker som gagner flere.
Deler ut opptil 800 000 kroner i 2019
Solofondet skal dele ut opptil 800 000 kroner totalt i 2019. I starten av juni vil de første mottakerne av penger fra Solofondet offentliggjøres.
– Det er fremdeles mulig å søke støtte ved å gå inn på solofondet.no. Her finner de som ønsker å søke all den informasjonen de trenger, sier Brennodden.
Nøkkelord
Kontakter
Maria Heimisdottir BrennoddenMerkevaresjef for Solo
Tel:97768042maria.heimisdottir.brennodden@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom