OsloMet tilbyr teknologiutdanning for permitterte

OsloMet oppretter 500 studieplasser i teknologi for permitterte og arbeidsledige.

Er du permittert eller arbeidsledig? Nå kan du få utdanning og studiepoeng i en rekke teknologifag. Alt fra datateknologi, kunstig intelligens, programmering, digital transformasjon til teknologiforståelse kan nå tas som korte innføringskurs.

– Vi er glade for at OsloMet kan bidra til at flere nå får oppdatert kompetanse som vil gjøre dem bedre rustet for framtidens arbeidsliv, sier Nina Waaler, prorektor ved OsloMet.

Kan begynne i sommer

Studietilbudet, som totalt består av fem frittstående emner, settes i gang fra slutten av juli og er en del av regjeringens satsing på kompetanseheving for gruppen som er permitterte eller arbeidsledige som følge av koronapandemien. Alle emnene kan fullføres i løpet av september og vil gi deltakerne studiepoeng.

– Den siste perioden har vist at digitalisering er viktig i alle typer bedrifter og virksomheter. Derfor vil disse studiene være relevante for et bredt spekter av deltakere, langt utover dem som tradisjonelt har tatt teknologikurs, sier Waaler.

Ingen forkunnskaper i teknologi

Det er ikke krav om forkunnskaper i teknologifag for å få opptak, men deltakerne må ha fullført videregående skole og ha generell studiekompetanse.

Undervisningen vil foregå digitalt i august og september. Søkerne vil bli tatt opp fortløpende.

Dette kan du studere

De fem emnene er:

• Introduksjon til datateknologi (5 studiepoeng)
  • Introduksjon til kunstig intelligens (5 studiepoeng)
  • Digital transformasjon og forretningsutvikling (10 studiepoeng)
  • Introduksjon til programmering (5 studiepoeng)
  • Teknologiforståelse (5 studiepoeng)

To av emnene, Introduksjon til datateknologi og Introduksjon til programmering gjennomføres i samarbeid med Simula.

Waaler oppfordrer personer fra alle typer virksomheter til å søke.

– Påfyll av teknologisk kompetanse er avgjørende for norsk verdiskapning. Alle yrker vil bli berørt av automatisering, og programmering og god digital kompetanse blir derfor relevant for mange flere. De som kan litt datateknologi vil i større grad kunne forstå, tilpasse seg og manøvrere i en arbeidshverdag preget av digitale løsninger, og vil bli mer attraktive på arbeidsmarkedet, sier hun.

Flere nettbaserte utdanninger

OsloMet vil i tiden som kommer utvide antall studieplasser på nettbaserte utdanninger innen flere fagområder. Alle studietilbudene vil bli lagt ut på OsloMets nettsider, og oppdateres fortløpende.

Prorektor Nina Waaler ved OsloMet.

OsloMet – storbyuniversitetet har cirka 22.000 studenter og 2.600 ansatte, og har studier i Pilestredet og på Kjeller.

OsloMet tilbyr et bredt spekter av høyere utdanning innen profesjonsrettede studier i Norge.

OsloMet er også en ledende leverandør av forskningsbasert kunnskap for velferdssamfunnet.