Statens vegvesen

Oslofjordtunnelen planlagt stengt til 17. august

Del
Store skader etter bilbrannen i Oslofjordtunnelen mandag, gjør at tunnelen ikke planlegges åpnet for trafikk før 17. august.
Brann i en semitrailer mandag ga store skader i Oslofjordtunnelen. Slik så det ut etter at ødelagte lysarmaturer var demontert, og oppryddingsarbeidet var påbegynt. Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen
Brann i en semitrailer mandag ga store skader i Oslofjordtunnelen. Slik så det ut etter at ødelagte lysarmaturer var demontert, og oppryddingsarbeidet var påbegynt. Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen

Brannen i en semitrailer 2. august ga store skader i tunnelen. Dette gjelder både på det elektriske anlegget og asfalten, i tillegg til at det er sotskader på vegger og tak.

Nødvendig med tid

Statens vegvesen beklager overfor bilistene at det tar såpass lang tid før tunnelen blir åpnet.

– Vi har forståelse for at det kan oppleves krevende når en så sterkt trafikkert vegstrekning må stenges over tid, sier Anine Kalmo Larsen som er praktisk tunnelforvalter og brannvernleder.

– Men trafikksikkerheten går foran alt. Det tar tid å sette tunnelen i forsvarlig stand etter en så dramatisk hendelse, og vi håper på forståelse for dette, legger Larsen til.

Store elektroskader

Tom Ferdinand Luther er prosjektleder for elektro drift- og vedlikeholdskontrakter.

– Vi har gått grundig gjennom tunnelen for å kartlegge skadene i sin helhet. I innkjøringssonen, der man går fra dagslys til tunnellys, er blant annet 120 lysarmaturer med 5.050 meter tilhørende kabling totalskadet. Dette er området i tunnelen med tettest belysning, sier han.

Fakta om tunnelen

Oslofjordtunnelen er 7306 meter lang og ble åpnet i 2000.

Siden den gang har det vært totalt åtte bilbranner, inkludert hendelsen denne uken. Fra før har tre av tilfellene (to i 2011, og ett i 2017) vært i kategorien større branner. Det innebærer at tunnelen må stenges en uke eller mer, eller at det har oppstått personskade.

Så langt i 2021 har Oslofjordtunnelen vært stengt 86 ganger. Mandagens hendelse var den første brannen i år. Ingen av stengingene har vært planlagte.

Tunnelen var stengt 168 ganger i 2020 og 159 ganger i 2019. Én av stengningene i 2019 skyldtes brann.

Tunnelen har ett løp. Det er ett kjørefelt i hver retning, med ett ekstra krabbefelt i hver stigning. Det skal bygges ett nytt tunnelløp som er planlagt å stå ferdig i 2027/2028.

Fartsgrensen er 70 km/t og det dypeste punktet ligger 134 meter under havet. Tunnelen trafikkeres daglig av 9500 kjøretøy i snitt.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Brann i en semitrailer mandag ga store skader i Oslofjordtunnelen. Slik så det ut etter at ødelagte lysarmaturer var demontert, og oppryddingsarbeidet var påbegynt. Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen
Brann i en semitrailer mandag ga store skader i Oslofjordtunnelen. Slik så det ut etter at ødelagte lysarmaturer var demontert, og oppryddingsarbeidet var påbegynt. Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye