Oslofjordtunnelen planlagt stengt til 17. august
Brannen i en semitrailer 2. august ga store skader i tunnelen. Dette gjelder både på det elektriske anlegget og asfalten, i tillegg til at det er sotskader på vegger og tak.
Nødvendig med tid
Statens vegvesen beklager overfor bilistene at det tar såpass lang tid før tunnelen blir åpnet.
– Vi har forståelse for at det kan oppleves krevende når en så sterkt trafikkert vegstrekning må stenges over tid, sier Anine Kalmo Larsen som er praktisk tunnelforvalter og brannvernleder.
– Men trafikksikkerheten går foran alt. Det tar tid å sette tunnelen i forsvarlig stand etter en så dramatisk hendelse, og vi håper på forståelse for dette, legger Larsen til.
Store elektroskader
Tom Ferdinand Luther er prosjektleder for elektro drift- og vedlikeholdskontrakter.
– Vi har gått grundig gjennom tunnelen for å kartlegge skadene i sin helhet. I innkjøringssonen, der man går fra dagslys til tunnellys, er blant annet 120 lysarmaturer med 5.050 meter tilhørende kabling totalskadet. Dette er området i tunnelen med tettest belysning, sier han.
Fakta om tunnelen
Oslofjordtunnelen er 7306 meter lang og ble åpnet i 2000.
Siden den gang har det vært totalt åtte bilbranner, inkludert hendelsen denne uken. Fra før har tre av tilfellene (to i 2011, og ett i 2017) vært i kategorien større branner. Det innebærer at tunnelen må stenges en uke eller mer, eller at det har oppstått personskade.
Så langt i 2021 har Oslofjordtunnelen vært stengt 86 ganger. Mandagens hendelse var den første brannen i år. Ingen av stengingene har vært planlagte.
Tunnelen var stengt 168 ganger i 2020 og 159 ganger i 2019. Én av stengningene i 2019 skyldtes brann.
Tunnelen har ett løp. Det er ett kjørefelt i hver retning, med ett ekstra krabbefelt i hver stigning. Det skal bygges ett nytt tunnelløp som er planlagt å stå ferdig i 2027/2028.
Fartsgrensen er 70 km/t og det dypeste punktet ligger 134 meter under havet. Tunnelen trafikkeres daglig av 9500 kjøretøy i snitt.
Nøkkelord
Kontakter
Anine Kalmo LarsenPraktisk tunnelforvalter og brannvernleder i drift øst 2Statens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:99226482anine.kalmo.larsen@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Statens vegvesen tar i bruk opsjon i fem av åtte driftskontrakter3.11.2025 11:51:30 CET | Pressemelding
Fem av åtte vegdriftskontrakter som går ut i 2026, forlenges med to eller tre år, etter at Statens vegvesen har blitt enig med entreprenørene om å ta ut opsjon.
Stenger rv. 41 i Birkenes for å skifte bruplate3.11.2025 10:41:48 CET | Pressemelding
Den gamle bruplata på rv. 41 Myrene bru langs Birkelandsveien skal fjernes og erstattes av ei ny. Rv. 41 sør for Høygilt blir stengt i fire uker fra 10. november.
Nesten 100 omkomne i trafikken1.11.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
Så langt er 99 mennesker drept i trafikken i Norge. Ni av dem døde i oktober. Det er 21 flere omkomne i år enn på samme tid i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Det blir køer på E18 i Bærum også denne helgen31.10.2025 12:00:43 CET | Pressemelding
Mange tok oppfordringen om å la bilen stå sist helg. Denne helgen blir det innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker også på dagtid lørdag.
Gjennomslag i Drotningsviktunnelen31.10.2025 09:05:45 CET | Pressemelding
Etter to år, kring 1000 salvar og nær 250 000 arbeidstimar er det endeleg gjennomslag i den lengste vegtunnelen på Sotrasambandet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
