Oslofjordtunnelen åpner for tungbiler døgnet rundt
Etter en storbrann i Oslofjordtunnelen i mai 2017, der en tungbil lastet med papir tok fyr, innførte Vegdirektoratet kjøreforbud for kjøretøy over 12,5 meter i de mest trafikkerte periodene, mellom kl. 06.00-09.00 og kl. 15.00-18.00 på hverdager. Senere ble kjøreforbudet endret til å gjelde kjøretøy over 32 tonn.
I rushtida morgen og ettermiddag har tungbilene måttet benytte seg av ferjesambandet mellom Moss og Horten eller kjøre om Oslo.
Nå åpner Oslofjordtunnelen for alle kjøretøyer hele døgnet.
Økt sikkerhet og enklere reisehverdag for alle
Statens vegvesen har de senere årene etablert en rekke tiltak som har hevet sikkerheten i Oslofjordtunnelen tilstrekkelig til at kjøretøybegrensningene nå kan oppheves slik at alle kjøretøy kan kjøre gjennom tunnelen døgnet rundt.
– Å stenge Oslofjordtunnelen for tunge kjøretøy i rushtida, har vært nødvendig for å ivareta sikkerheten til trafikantene. At tungbilene har måttet kjøre omveier i perioder av døgnet, har dessverre medført ekstra belastning for både klima og miljø og de som har vært direkte berørt, sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.
– Vegvesenet har i tett samarbeid med brannvesen og andre relevante instanser, jobbet for å finne gode løsninger for å redusere risikoen. De tiltakene som nå er iverksatt, vil øke sikkerheten for alle trafikanter i tunnelen.
Løkken er glad for at den økte sikkerheten gir muligheten for å åpne Oslofjordtunnelen for ordinær trafikk hele døgnet, og at særlig næringstransporten får en enklere reisehverdag.
Fra frustrasjon til lettelse hos tungbilsjåførene
Lastebilnæringa ved regionsjef J. Kristian Bjerke i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er lettet over at sjåførene slipper å ta ferje eller kjøre omveien om Oslo i rushtida:
– Vi er svært glade for dette vedtaket. Stengingen har ført til mye frustrasjon og økte kostnader for næringen. I tillegg innebærer omveien gjennom Oslo en helt unødvendig økning i drivstofforbruk og klimautslipp. NLF har jobbet hardt for en gjenåpning, og prosessen har tatt for lang tid, men dialogen med Statens vegvesen har vært saklig og god hele veien.
Langvarig sikkerhetsarbeid
– Å heve sikkerheten i Oslofjordtunnelen har vært et langvarig arbeid, blant annet for å finne og etablere de mest effektfulle tiltakene, og i samarbeid med nødetatene og Vegtrafikksentralen, sikre at tiltakene blir benyttet på best mulig måte, forteller Anine Kalmo Larsen i Statens vegvesen. Hun er praktisk tunnelforvalter og brannvernleder for Oslofjordtunnelen.
Kalmo Larsen sier at førsteprioritet for Vegvesenet i forbindelse med tiltakene, har vært å heve sikkerheten for trafikantene i tunnelen.
Hun forteller blant annet at ny ventilasjon sikrer at færre trafikanter står i fare for å bli fanget i røyk, at brannvesen på begge sider av tunnelen samt Vegtrafikksentralen er bedre rustet for å håndtere en brann, og at alle nødetater er spesielt øvd for å hanskes med en brann i Oslofjordtunnelen.
– Vi kan dessverre ikke si at det aldri vil skje en brann eller en trafikkulykke igjen i Oslofjordtunnelen, men vi mener at de tiltakene vi har gjennomført, har økt personsikkerheten i tunnelen ved brann, og at det er bedre tilrettelagt for selvredningsprinsippet enn noen gang før, sier Kalmo Larsen.
Sikkerhetstiltakene
Dette er noe av det Statens vegvesen har gjort for å høyne sikkerheten i Oslofjordtunnelen etter brannen i 2017:
- Satt opp nye skilt som oppfordrer til avstand mellom tunge kjøretøy
- Sikret umiddelbar aktivering av radiomelding til trafikantene så de får tidlig varsel om brann
- Oppgradert kameraene som registrerer hendelser i tunnelen
- Montert ytterligere kameraer og nødtelefoner i rømningstunnel
- Montert nye og oppgraderte ventilatorer og endret ventilasjonsstrategi i samarbeid med stedlige nødetater
- Montert nytt evakueringslys
- Etablert hovedlyssignal og informasjonstavler for å hindre innkjøring i stengt tunnel
- Etablert beredskapsplass på Asker-siden av tunnelen
- Etablert beredskapsplass, kommandoplass og egen innkjøring til området utenfor tunnelen for utrykningskjøretøy på Drøbak-siden av tunnelen
- Utført beredskapsanalyse med stedlige brannvesen og tilhørende øvelser med samtlige nødetater
- Gitt økonomisk støtte til tunnelteknisk utstyr til brannvesen på begge sider av tunnelen, bl.a. firehjulinger, termokameraer og utstyr for å sikre pusteluft for redningsmannskaper og trafikanter
- Utbedret tilgjengeligheten for slokkevann på Asker-siden i samarbeid med Asker kommune
Nøkkelord
Kontakter
Cato LøkkenAvdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold øst
Tel:99204570cato.lokken@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nattestenging av E6 i Eidsvoll kommune fram til 19. desember2.12.2024 13:42:10 CET | Pressemelding
Arbeidene med ny Sletta bru er i gang. Når betongfundamentene for den gamle brua skal rives må E6 nattestenges fra og med i kveld og til og med 19. desember.
Stenger Anda-Lote éi natt på grunn av arbeid2.12.2024 12:55:56 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal kobla opp nytt aggregathus på Lote ferjekai 4.-5. desember.
Fem omkom i novembertrafikken1.12.2024 06:30:00 CET | Pressemelding
Fem personer omkom i trafikken i november. Dette er like mange som mistet livet i samme måned i fjor. Så langt i år er det 84 døde i trafikkulykker, mot 108 i 2023.
Høy fart og potensiale for ulykker i Bodøtunnelen - starter måling29.11.2024 15:37:27 CET | Pressemelding
Den 4. desember starter Statens vegvesen gjennomsnittsfartsmåling av fart, kjent som streknings–ATK, i Bodøtunnelen. Høy fart og et potensiale for ulykker er årsaken til sikkerhetstiltaket.
Lyser ut konkurranse om elektrodrift i Midtre Hålogaland29.11.2024 13:56:59 CET | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift og vedlikehold av veglys, signalanlegg, værstasjoner og andre elektriske anlegg på riksvegene i Lofoten, Vesterålen, Ofoten og Sør-Troms.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom