Oslo setter dagsorden på internasjonal miljøkonferanse for havner

Tar cruise- og shippingbransjen miljøet på alvor? Vi tar debatten på Green Port Cruise & Congress 2019 i Oslo 16 - 18 oktober.
Bransjetopp til konferanse. Torstein Hagen, rederieier og styreformann i Viking Ocean Cruise. Foto: Viking Ocean Cruises

Bransjetoppen Torstein Hagen, rederieier i Viking Ocean Cruises kommer for å snakke om rederiets plan for å møte verdens strengeste miljøkrav i norske verdensarvfjorder.

Sveinung Oftedal,  seniorrådgiver i Klima- og miljødepartementet har ledet forhandlingene i International Maritime Organization (IMO) og landet Paris-avtalen for skipsfarten med en visjon om nullutslipp.

Roger Strevens, visepresident for global bærekraft i Wallenius Wilhelmsen har løsninger på bordet for morgendagens bærekraftige logistikk og shipping.

Marthe Scharning Lund, byråd for næring og eierskap presenterer Oslos nullutslippsplan og karbonbudsjett, med mål om å halvere CO2 utslippene innen 2020 og bli karbonnøytral innen 2030.

Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero og Christina Ianssen, seniorrådgiver maritim, Bellona leder programmet og debatten om miljøkravene som stilles til fremtidens havner og sjøtransport.

Oslo vil bli verdens første utslippsfrie havn
Miljøhovedstaden Oslo er en av verdens ledende klimabyer. Oslo Havn KF er en pådriver og jobber i partnerskap med havnas kunder for å finne løsninger som gir høy miljøeffekt. Oslo Havn er selv fossilfri, og faser inn nullutslippsløsninger i egen drift, som ny elektrisk arbeidsbåt i 2020.

- Oslo er i full gang med den grønne omstillingen, og faser inn nullutslippsløsninger. Havna og byen har klare klimamål, retningen er tydelig og det vil koste å investere i framtidens fornybare løsninger. Vi gleder oss til å få innspill fra bransjens fremste aktører innen cruise, havner og logistikkløsninger når vi møtes i Oslo, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Møteplass for grønnere sjøfart
GreenPort Cruise & Congress 2019 dekker en rekke temaer innen havn- og sjøtransport, inkludert høyteknologiske grønne løsninger, multimodale forsyningskjeder, nullutslippsløsninger for havner, terminaler og byer.
Konferansen har i år ny deltakerrekord, med over 200 beslutningstakere fra norske og internasjonale havner, terminaloperatører, rederier og logistikkoperatører. Det siste innen bærekraftig utvikling og miljøpraksis formidles, deles og diskuteres. Utslippskutt og bærekraft er et felles mål.

Konferansen avholdes på Felix konferansesenter, Aker brygge

Se programmet på GreenPort Cruise & Congress 2019 16- 18. oktober

For medier som ønsker å delta på konferansen, ta kontakt med

Kommunikasjonssjef Oslo Havn KF, Siv Ellen Omland mob 951 05 489