Oslo lufthavn

Oslo lufthavn rydder opp i taxiløsningen

Del
– Reisende skal ha en god tur, også hjem fra flyplassen, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby. Mandag 25. april lanserte Oslo lufthavn en topp moderne og heldigital taxiløsning, som er transparent og gir de reisende full valgfrihet.
De nye digitale taxiautomatene på Oslo lufthavn, der reisende kan bestille en taxi som så kommer og plukker dem opp til avtalt pris. Foto: Rubynor Flytaxien
De nye digitale taxiautomatene på Oslo lufthavn, der reisende kan bestille en taxi som så kommer og plukker dem opp til avtalt pris. Foto: Rubynor Flytaxien

Den heldigitaliserte løsningen skal sikre at de reisende vet hva det koster og har full valgfrihet med tanke på pris og biltype.  

– Dette har vi gledet oss til. Selv om de aller, aller fleste har hyggelige opplevelser med taxisjåførene hos oss, har vi sett enkeltepisoder der reisende melder at de nærmest føler seg lurt og har hatt dårlige opplevelser, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby. 

Etter nøye vurderinger og anbudsrunde falt valget på Rubynor Flytaxien som ny operatør på Oslo lufthavn. Selskapet leverte det Avinor anså å være den mest innovative løsningen både teknologisk og brukermessig.

Med en ny og heldigital løsning, der de reisende selv kan velge mellom taxi-selskapene, biltype, antall seter og fasiliteter, håper Avinor nå at skyhøye priser og ugreie opplevelser hører fortiden til. Kundene vil vite prisen før de trykker på “bestill”.

– Nå har de reisende selv kontrollen. De bestiller enkelt og greit en bil via de digitale skjermene og så kommer taxien kjørende fra en holdeplass et lite stykke unna terminalen, forteller Ramstad Westby. 

Konkurransen og valgmulighetene består

I samarbeid med Rubynor Flytaxien har Avinor vektlagt at det fortsatt skal være konkurranse på Oslo lufthavn. 

– Det vil være prisvariasjoner og selskapene avgjør selv hvilke priser de tar, forteller Trym Ulstein, direktør i Rubynor Flytaxien. 

– Vi ser allerede nå at differansen mellom høyeste og laveste pris er mindre enn noen gang. Det viser at systemet nærmest har virket før oppstarten i dag, tilføyer han. 

Målet er altså at taxikunder skal kunne velge taxi ut fra kvalitet, bilmodell, taxiselskap og pris i forkant av taxituren.

– Og vi legger vekt på at taxisjåfør skal få en arbeidsplass som er fri for konflikter og med god lønnsomhet, avslutter Ulstein.

Slik vil løsningen fungere for kunden: 

  1. Kunder oppsøker en av bestillingsautomatene
  2. Adresse tastes inn
  3. Oversikt over alle taxier som er tilgjengelig vises på bestillingsskjerm, sortert etter reisendes preferanser, hvor valgene er:El-bil, stasjonsvogn, premium, maxitaxiog ordinær taxi
  4. Alle taxier viser: Selskap, bilmodell, antall seter, evt. Barneseter, rullestolplass og liknende
  5. Alle taxier viser pris for turen
  6. Reisende velger så taxi, og mottar digital kvittering enten via SMS eller QR-kode
  7. Taxisjåføren får melding om at bestilling er mottatt med destinasjon og avtalt pris
  8. Fra bestilling er mottatt er taxi ankommer fra holdeplassen vil det normalt ta cirka 3-5 minutter

Kontakter

Bilder

De nye digitale taxiautomatene på Oslo lufthavn, der reisende kan bestille en taxi som så kommer og plukker dem opp til avtalt pris. Foto: Rubynor Flytaxien
De nye digitale taxiautomatene på Oslo lufthavn, der reisende kan bestille en taxi som så kommer og plukker dem opp til avtalt pris. Foto: Rubynor Flytaxien
Last ned bilde
Slik fungerer taxiløsningen for kundene. (1/2)
Slik fungerer taxiløsningen for kundene. (1/2)
Last ned bilde
Slik fungerer taxiløsningen for kundene. (2/2)
Slik fungerer taxiløsningen for kundene. (2/2)
Last ned bilde

Om Oslo lufthavn

Oslo lufthavn
Oslo lufthavn
Edvard Munchs veg
2061 Gardermoen

+47 64 81 20 00https://avinor.no/flyplass/oslo
Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende. 

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa. 

15 000 mennesker jobber på Oslo lufthavn for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. Disse 15 000 er fordelt på over 150 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.

Nye Oslo lufthavn sto ferdig 27. april 2017.
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye