Avinor

Oslo lufthavn får elektriske shuttlebusser

Det belgiske selskapet VDL vant anbudskonkurransen om å levere elektriske shuttlebusser til Oslo lufthavn. Bussene vil være i drift fra 2020.

-Over 1,2 millioner passasjerer busses årlig mellom gate og fly på Oslo lufthavn. Innføringen av elektriske shuttlebusser er et viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser, sier Stine Ramstad Westby, konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor.

Avinor Oslo lufthavn fikk innvilget 16 millioner kroner i ENOVA-støtte i juni 2018 for anskaffelse av åtte elektriske shuttlebusser.

-Støtten fra Enova gjør det mulig for oss å fase inn miljøvennlige løsninger i et raskere tempo. Selv om el-busser er dyrere enn dieselbusser så velger vi det nå. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med elbusser enn diesel, , sier Westby i Avinor.

Tilrettelegging av infrastruktur

-Bussene vil få et fremtidsrettet design og være et synlig tegn på at Avinor tar klimautfordringene på alvor. Nå som kontrakten er tildelt, begynner en ny del av arbeidet. Infrastruktur skal tilrettelegges og forberedelser skal gjøres for å få overgangen fra fossile busser til elektriske busser til å gå optimalt, sier Westby.

Infrastruktur for lading av bussene vil bli levert av det nederlandske selskapet Heliox.

Avinor har et mål om å halvere egne totale kontrollerbare klimagassutslipp innen 2022, sammenlignet med 2012. Innføringen av elektriske shuttlebusser på Oslo lufthavn er et sentralt tiltak for oppfyllelse av dette målet.

Mer informasjon om Avinors miljømål: https://avinor.no/konsern/miljo-og-samfunn/miljomal/
Mer informasjon om VDL: http://vdlbuscoach.com/
Mer informasjon om Heliox: https://www.heliox.nl/

Om Avinor

Avinor

+47 67 03 00 00https://avinor.no
Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende.

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa.

15 000 mennesker jobber på Oslo lufthavn for å holde flyplassen i gang 24 timer i døgnet. Disse 15 000 er fordelt på over 150 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.

Nye Oslo lufthavn sto ferdig 27. april 2017.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor