Oslo kommune lovet 200 nye ladepunkter for elbil, men endte opp med fire. Nå ber Elbilforeningen innbyggerne om å heve stemmen.
– Dette er alt for dårlig, sier Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening om den elendige utbyggingstakten til kommunen i 2022. Nå tar foreningen grep og lanserer en nettside der oslofolk kan plotte inn eksakt hvor de trenger gatelading.

– På nettsiden ladeher.no kan både eksisterende og kommende elbilister plotte inn på et kart hvor de trenger kommunal gatelading, sier Per Maltun.
Han minner om at kommunal gatelading er helt avgjørende for mange elbilister i Oslo.
Gatelading er viktig hjemmelading for mange
– Mange i Oslo bor i leiligheter uten fast parkeringsplass og innbyggerne svarer i undersøkelser at kommunal gatelading er viktig*. Kommunal gatelading er «hjemmeladingen» deres og den eneste muligheten de har til å lade elbilen over natten i nærheten av der de bor, sier Maltun.
Kort sagt er dette gateladetilbudet helt avgjørende for at oslofolk velger å bytte til elbil og dermed gjør Oslo til en grønnere by.
Inviterer til folkemøte med innbyggerne og byens politikere
I løpet av våren inviterer Oslo og Akershus elbilforening, med sine 44 000 medlemmer, til folkemøte. Der vil alle ladeønskene og tilbakemeldingene fra elbilistene i byen bli presentert for både byråd og bystyrepolitikere.
– Målet er at politikerne forstår alvoret og bygger flere ladepunkter. For det må til når de samme politikerne har bestemt at innen 2030 skal faktisk alle bilene i byene være uten utslipp, sier Maltun.
I 2022 bygget Oslo kommune 11 nye ladepunkter, mens de fjernet syv. I tillegg reserverte de 46 ladepunkter til bildelingstjenester. I realiteten fikk elbilister uten egen parkeringsplass derfor et dårligere ladetilbud enn det de hadde i 2021.
Oslos gateladetilbud fører til mye frustrasjon
Før jul vedtok bystyret en tredobling av ladeprisene i Oslo. Etter massivt press reverserte bystyret deler av prisøkningen. – Elbilforeningen har sjeldent fått like mange henvendelser fra irriterte medlemmer om samme sak, sier Maltun.
Flere oslomedier fortalte om stor frustrasjon blant byens elbilister. Ikke bare over prisene, men også dårlig prismodell og manglende dekning.
– Det er åpenbart at ladetilbudet i Oslo er noe som engasjerer, sier Maltun.
Håper politikerne lytter
Nå håper Oslo og Akershus elbilforening at engasjementet blant oslofolk er det som gjør at politikerne våkner.
– Vi oppfordrer alle til å bruke ladeher.no sånn at våre folkevalgte forstår hvor viktig kommunal gatelading er for elbilistene og at vi får økt utbyggingstakten, avslutter Maltun.
* I en undersøkelse utført av Opinion i 2020 for Oslo kommune svarer over 4 av 10 at det er viktig for dem å få et bedre tilbud av offentlige ladeplasser i nærheten. 50 prosent av respondentene i de østlige bydelene Alna, Bjerke, Grorud og Stovner svarer at behovet for offentlig tilgjengelige ladere er stort.
Nøkkelord
Kontakter
Thomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for lokal- og regionalmedia
Bilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Vintertest 2023: Det er det lille 12-voltsbatteriet som skaper trøbbel3.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
─Det lille batteriet i elbilene skapte utfordringer, men ikke hovedbatteriet, sier testansvarlig Ståle Frydenlund etter å ha testet fem elbiler kjølt ned til 40 minusgrader. Konklusjonen er at elbiler greier seg fint i sprengkulde.
Tung elbil-start på det nye året1.2.2023 14:15:51 CET | Pressemelding
─ Vi skulle gjerne sett en høyere elbilandel i årets første måned, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Det er ingen grunn til å rope ulv, ulv ennå, men flere avgifts-overraskelser tåler vi ikke. Januar 2023 ga kollaps i nybilsalget og overraskende lav elbilandel.
Vintertest 2023: Dropp den tykke vinterjakka av sikkerhetshensyn1.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
─ Er bilen iskald er det fristende å la jakka være på, men det kan være livsfarlig, sier Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening. Dersom du havner i en ulykke, kan den tykke jakka gjøre situasjonen verre.
Vintertest 2023: Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel30.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Skal du på langtur med elbilen, må du forberede deg på mye høyere ladekostnader enn i hverdagen, men heldigvis er det fortsatt billigere å kjøre elbil enn fossilbil.
Stortinget vil ha kortbetaling på både nye og gamle hurtigladere i 202512.1.2023 13:30:19 CET | Pressemelding
Stortingets beskjed til alle ladeselskap er klar og tydelig: Det eneste fornuftige nå er å bygge ladestasjoner med kortbetaling. – Elbil skal være for alle, og det er oppløftende at Stortinget ønsker mer forbrukervennlig lading og er konkrete på når dette skal på plass, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom