Oslo Havn inngår samarbeid med Bellona

Oslo Havn KF har inngått samarbeidsavtale med Miljøstiftelsen Bellona. Bellona vil bidra til å spre lærdom fra Oslo internasjonalt, og som sparringspartner i arbeidet med å gjøre Oslo havn utslippsfri.
Samarbeider om utslippsfri havn. Oslo Havn og Bellona skal jobbe sammen for mer bærekraftig sjøtransport og maritim sektor. Roger Schjerva, styreleder i Oslo Havn KF og Frederic Hauge, daglig leder av Bellona ser frem til samarbeidet. Foto: Bellona Fri bruk av foto

Oslo by og havna har en ambisiøs plan om å bli verdens første utslippsfrie havn. I Oslo havn skal 85 % av utslippene reduseres innen 2030, og på sikt bli utslippsfri.

- Oslo Havn er i full gang med den grønne omstillingen, og fase inn nullutslippsløsninger. Vi ser fram til å få Bellona som sparringspartner for bærekraftige løsninger, i dialog med deres miljøeksperter og nettverk. Sjøtransport og bynære havner er viktige for å redusere verdens klimagassutslipp fra transportsektoren, sier styreleder Roger Schjerva.

- Havnene er sentrale i tilretteleggingen for grønn skipsfart og i arbeidet med mer effektive transportsystem. Et samarbeid med Oslo Havn åpner for å se nærmere på hvordan man kan øke elektrifiseringen av maritim sektor og godsoverføringen fra vei til sjø. Løsningene som vi tar i bruk i Oslo Havn må vi spre kunnskap om, nasjonalt og internasjonalt, slik at de skaleres opp raskt, sier Frederic Hauge, daglig leder i Bellona.

Miljøkonferanser
Bellona skal bidra på den internasjonale cruise- og havnekonferansen, Green Port Cruise & Congress 15-18. oktober. Hundrevis av miljøinteresserte havne- og fagfolk fra hele verden samles i miljøhovedstaden Oslo for å diskutere bærekraftige og energieffektive logistikkløsninger. Konferansen er en arena for å skape entusiasme for økt miljøsatsning, grønnere havner og påvirke beslutningstakere i riktig retning.

Det planlegges også et Bellona- forum med temaet overføring av gods fra vei til sjø.

Fakta om Oslo havn
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. Hver uke anløper mellom 50 og 70 skip Oslo. Omlag seks millioner tonn gods og sju millioner reisende kommer årlig til Oslo sjøveien. Sydhavna er Oslos godshavn som forsyner Oslo og nærområdet med forbruksvarer, drivstoff, gods og byggematerialer. Her finner du Norges største containerterminal, Yilport Oslo. Halve Norges befolkning nåes innen tre timers kjøring fra Oslo Havn.

Fakta om Bellona
Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig ideell stiftelse som arbeider for å løse verdens klimautfordringer blant annet gjennom å identifisere og gjennomføre bærekraftige klimaløsninger. Vi arbeider med økt økologisk forståelse og vern av natur, miljø og helse. Bellona er engasjert i de viktigste nasjonale og internasjonale miljøspørsmål i verden i dag.

Roger Schjerva, styreleder Oslo Havn KF mob 901 03 661

Christina Ianssen, Seniorrådgiver Maritim, Bellona, 92143432