Oslo Havn får ny miljøvennlig oppsynsbåt

Oslo Havn har inngått kontrakt med Maritime Partner AS i Ålesund om kjøp av et nytt miljøvennlig hybridfartøy, med forventet levering første kvartal 2021.
Oslo Havns nye oppsynsbåt tar i bruk hybridteknologi, og vil bli blant de mest miljøvennlige av denne typen. Båten vil gå på strøm på lave hastigheter på oppsynsrundene. Det reduserer forbruket av miljødiesel med cirka 70 %. Illustrasjon: Maritime Partner AS

Den nye båten skal benyttes til havneoppsyn samt eskortering av større fartøy som ferdes i havnen. Havneoppsynet er hver dag på fjorden for å sørge for at skip kan ferdes på en trygg og effektiv måte.

-        Den nye oppsynsbåten vil bli blant de mest miljøvennlige av denne typen. Hybridteknologien reduserer forbruket av miljødiesel med cirka 70 % på de oppgavene båten skal benyttes til. Båten vil bruke batterier i lave hastigheter inntil 4-5 knop som er tilstrekkelig for oppsynsrunder i kommunens sjøområder. Når det kreves større hastigheter kobles de miljøvennlige dieselmotorene sømløst inn, samtidig som batteriene lades. Båten kan også lades på landstrøm, sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.

-        Det er spesielt gledelig å inngå kontrakt i disse krevende koronatider, noe som viser at Oslo Havn kan løfte blikket og se fremover i en svært spesiell situasjon», sier Peder R. Myklebust, administrerende direktør i Maritime Partner AS.

Utslippsfrie arbeidsbåter
Havna skal bli utslippsfri og Oslo Havn satser på grønn teknologi ved innkjøp av nye arbeidsbåter. I løpet av sommeren tar vi i bruk den nye helelektriske miljøfartøyet Pelikan 2, som er verdens første av sitt slag. Miljøbåten skal holde havna ren, og er spesialdesignet for effektiv oppsamling av flytende søppel. Den erstatter dagens miljøbåt som de siste 30 år har fjernet 1500 tonn søppel og drivgods fra havna.

-De to nye fartøyene vi nå bygger er banebrytende når det gjelder bruk av batteriteknologi. Begge er blant de mest miljøvennlige i sin klasse, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.

Fakta om nytt oppsynsfartøy
* Hybridfartøyet – en Alusafe 1300 MKIII Patrol Hybrid – skal bygges i resirkulerbar aluminium og har en pris på 15,1 millioner kroner. Den nye oppsynsbåten vil erstatte katamaranen Falk, som har vært i drift i havna siden år 2000.

* Fremdriften skjer ved hjelp av to vannjeter som er koblet sammen med diesel- og elektromotorene. Topphastigheten er på over 30 knop. Batterier kan drifte fartøyet i lave hastigheter på 4-5 knop i 2-3 timer. Dieselmotorene benytter biodiesel, og utslipp er i henhold til strenge internasjonale miljøregler.

Kontakt:
Ingvar M. Mathisen, havnedirektør mob 997 40 050