OSLO AP VIL FORBY ATOMVÅPEN

På sitt årsmøte i dag fattet Oslo Arbeiderparti et vedtak der det heter at Norge må slutte seg til det internasjonale FN-vedtaket om å forby atomvåpen.

Etter lange FN-forhandlinger vedtok 122 land å forby atomvåpen i juli i fjor. Norge deltok ikke i forhandlingene – og daværende utenriksminister Børge Brende karakteriserte forbudsvedtaket som urealistisk populisme.

Uttalelsen fra Oslo Arbeiderparti i dag ble vedatt med 164 mot 157 stemmer og lyder:”...Norge skal slutte seg til det internasjonale atomvåpenforbudet vedtatt i New York i juli 2017”

Det var Vidar Birkeland,  leder av Oslo Nei til atomvåpen, som fremmet forslaget under årsmøtet.

- Jeg er meget glad for vedtaket, sier han. - At Oslo AP nå støtter det internasjonale atomvåpenforbudet er en stor seier for det klare flertallet som ønsker at Norge skal undertegne traktaten.

Vidar Birkeland
Leder av Oslo Nei til Atomvåpen