Orkla Confectionary & Snacks AS felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.
TV-reklame vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet to klager knyttet til reklamefilmer for Safari kjeks.
De innklagede filmene benytter glade barn som danser og leker etter trendy musikk. MFU vurderer reklamen til å oppmuntre barn og unge til å spise søte kjeks. Filmene er sendt på tidspunkter som ikke er forenlig med et slikt innhold. Dette er i strid med MFUs retningslinjer. Årsaken til at dette kunne skje, er feil gjort av Orkla Confectionary & Snacks Norge AS og selskapets underleverandører TV2, Discovery og Nent som ikke overholdt instruksjonene om ikke å sende reklamefilmene før etter kl 21.
MFU ser positivt på at Orkla beklager det som er skjedd og at selskapet vil innskjerpe egne interne rutiner. Orkla vil også innskjerpe rutiner knyttet til verdikjeden for TV-reklame for å hindre at noe slikt vil skje igjen.
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asBilder
Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Egon Lagunen felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.19.11.2020 09:05:42 CET | Pressemelding
Plakat for «shake» med navnet til en kjent barnefigur vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Nordlandsbanen felt for markedsføring til barn17.9.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Plakat for barnevaffel med seigmenn vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Netthandelsselskapet Kaffekapslen.no frikjent i MFU3.7.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Produktomtale av kakaoen Kids Chocolate- ble ikke vurdert som markedsføring særlig rettet til barn
Mondelez frikjent i MFU30.4.2020 16:00:00 CEST | Pressemelding
Instagramkampanje vurdert som akseptabel
Extra-Leker felt i Matbransjens Faglige Utvalg19.2.2020 00:00:00 CET | Pressemelding
Utdeling av vareprøver til barn uten foreldres forhåndssamtykke strider mot vedtatt retningslinjer
Coop Obs felt i Matbransjens Faglige Utvalg 6.11.2019 00:00:00 CET | Pressemelding
Bruk av konseptet «Barnas Uker» i kombinasjon med markedsføring av snacks og godteri ansett som brudd på MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom