Organisasjoner fra hele verden ber deltakerne på ONS om å la olja ligge

I dag åpner oljemessa ONS i Stavanger. 65 000 oljefolk fra hele verden er forventet til årets konferanse. Den har fått navnet «Trust», men internasjonale miljøorganisasjoner er skeptiske.
Oljealderen er på hell. 48 organisasjoner ber næringen om å la olja ligge. Illustrasjonsfoto: Shutterstock.

48 miljøorganisasjoner fra hele verden har signert brevet der de oppfordrer deltakerne på oljekonferansen ONS til å slutte å bygge ut mer olje og gass, og heller satse på fornybart. Av organisasjonene som har signert er blant annet Greenpeace, WWF, Sierra Club Canada, Oil Change International og Naturvernforbundet.

Organisasjonene stiller seg bak budskapet til FNs generalsekretær Antonio Guterres som nylig har uttalt følgende:

– Den samlede fortjenesten til de største energiselskapene i første kvartal i år er nesten på 100 milliarder dollar. Den groteske grådigheten til fossilindustrien og de som finansierer dem straffer de fattigste og mest sårbare menneskene, samtidig som de ødelegger vårt eneste felles hjem, planeten.

Sitatet fra Guterres vil dukke opp i gatebildet i Stavanger og på sosiale medier under hele ONS, slik at oljetoppene skal få budskapet med seg.

– Det er kode rød for planeten. Vi kan ikke investere mer i olje og gass dersom vi skal unngå klimakatastrofe. Derfor har vi en klar oppfordring til deltakerne på ONS om å la olja ligge og investere i fornybar energi. Som Guterres så treffende har formulert det; fornybar energi er fredsplanen vi trenger for det 21. århundre, sier generalsekretær i WWF Verdens naturfond Karoline Andaur.

For mer informasjon, kontakt Ragnhild Waagaard, leder for klima og energi i WWF Verdens naturfond på tlf.: 958 88 780 eller e-post: rwaagaard@wwf.no. Ragnhild Waagaard kan også formidle kontakt til øvrige organisasjoner som står bak brevet.

Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond. Foto: Haakon Nordvik / WWF Verdens naturfond
En ung gorilla i nasjonalparken Virunga i DR Kongo. Foto: Paul Robinson