Ordføreren lyste opp Bergen?

I duskregnet sent tirsdag kveld stod ordføreren i Bergen, Marte Mjøs Persen, for den offisielle åpningen av kunstverket «Bergen? This Must Be The Place» utenfor nye Bergen lufthavn Flesland. Tilstede var også den internasjonalt anerkjente islandske kunstneren Ragnar Kjartansson som har laget verket.
Forfatter Gunnar Staalesen, kunstner Ragnar Kjartansson med kone, lufthanvsjef Aslak Sverdrup og ordfører Marte Mjøs Persen.

Kunstverket består av 5,5 meter høye lysende, gule bokstaver montert på fjellskjæringen øst for det nye terminalbygget på Flesland. Bokstavene former ordet BERGEN? godt synlig fra terminalbygget, fra veien under og området rundt. De er halvparten så store som bokstavene i det kjente landemerket Hollywood.

Markering i mørket
Foran ca. 100 fremmøtte slo ordfører, Marte Mjøs Persen, på lyset rett før klokken 23.00 tirsdag kveld, etter en kort markering med taler, musikk av Direksjonsmusikken, sang og fremføring av forfatteren Gunnar Staalesen som hadde skrevet en egen tekst om kunstverket.

Ordføreren er svært begeistret for verket, og sa blant annet:
- Dette er et visuelt og kraftfukt verk som vil gi området et løft. En ellers grå og brutal fjellvegg fremstår som magisk og poetisk og det at Bergen? kan sees både i lys og mørke, også fra luften, gir Flesland en ny dimensjon.

En stolt lufthavnsjef, Aslak Sverdrup, er glad for at kunstverket nå endelig er lyssatt:

- Bergen? er et stykke kunst som setter opplevelsen av å være på reise i et humoristisk og tankevekkende perspektiv. Men mest av alt er det et storslagent stykke kunst som feirer tilværelsen og opplevelse av å være til stede i eget liv. Verket vil sette farge på opplevelsen av å komme til Bergen lufthavn Flesland og Bergensregionen på en positiv måte.

Om kunstneren:
Ragnar Kjartansson er født 1976 på Island, bor og arbeider i Reykjavik. Han er en internasjonalt anerkjent kunstner og har de siste år markert seg med bl.a. separatutstilling i Palais de Tokyo, Paris (2015) og to ganger deltakelse på Veneziabiennalen. Nylig avsluttet han et kritikerrost utstilling på anerkjente Barbican gallery i London. I den forbindelse skrev the Guardian;Ragnar Kjartansson, (…), is one of the most brilliant artists at work today. Once seen, his art has true staying power”.

Om bokstavene – BERGEN?

• 5,5 meter høye, halvparten av Hollywood (11 meter)
  • Veier mellom 17 til 20 tonn (2,5 til 3 tonn per stykk)
  • Produksjonen av bokstavene tok 6 måneder
  • Ledlys i hver OSRAM BackLED som kan dimmes Total effektforbruk = ca. 5600W
    • Totalt 1600 stk. LED moduler
    • Totalt 24 stk. dimbare LED drivere.
      Totalt 424.000 lumen (Tilsvarer en meget stor konferansesal, 750m2)

Produsert av:
Floss AS v/Fredrik Mørk og Frode Stenberg AS v/Frode Stenberg.

Konkurransen
Konkurransen varte fra 15.01.2015 til 15.04.2015. Den startet med en befaring på Lilandshaugen.Tre internasjonale kunstnere ble invitert til en lukket konkurranse.

Juryen/kunstkomiteen har bestått av:

• Aslak Sverdrup, Lufthavnsjef, Bergen lufthavn Flesland
  • Alf Sognefest, Prosjektdirektør T3
  • Aina Tysse, Sjef for forretningsutvikling, Bergen Lufthavn Flesland
  • Christel Øen, Kommunikasjonssjef T3
  • Eskild Andersen, Arkitekt, Nordic
  • Annette Kierulf, Billedkunstner
  • Arne Skaug Olsen, Billedkunstner
  • Prosjektledelse: Anne Beate Hovind. Ruth Hege Halstensen og Yngvild Færøy

Juryens begrunnelse
Juryen har valgt Ragnar Kjartanssons This Must Be The Place som vinner på grunn av sine sterke kunstneriske kvaliteter. Kunstverkets humoristiske og poetiske tilnærming resonnerer godt med regionens selvironi og lokalpatriotisme. Kunstverket aktiverer Lilandshaugen og Bergen lufthavns identitet, gjennom å kommunisere direkte med mennesker.

Avinor har ansvar for de 45 statlig eide lufthavnene og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til en sikker og effektiv reise for omkring 50 millioner flypassasjerer. Om lag halvparten reiser til og fra Oslo lufthavn.

Over 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinor finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.