Oppstart detaljprosjektering for avløpsrenseanlegget på Kvasnes

Asplan Viak er tildelt anbudet på detaljprosjektering av avløpsrenseanlegget på Kvasnes, og setter nå i gang arbeidet som gir den endelige utformingen av renseanlegget med tilhørende overføringssystem. Etter avslutta anbudskonkurranse var det Asplan Viak med Multiconsult som samarbeidspartner som fikk oppdraget. Kontrakten er på 67 millioner kroner.
Bildet krediteres: Blå - fjordar for framtida

Prosjekteier for «Blå – fjordar for framtida», Elin Nerem, sier dette er en viktig milepæl i prosjektet.

- No får vi gå vidare med detaljplanlegginga og grundigare utgreiing ut frå forprosjektet og slik legge grunnlaget for å kunne gå i gang med bygging.

-Vi får med fleire av dei som har jobba med Kvasneset før, og er glade for at vi dermed sikrar oss god kontinuitet samtidig som vi får med nye folk, sier Nerem.

Øystein Tranvåg, kontraktsansvarlig i Asplan Viak, ser frem til godt samarbeid med kommunene og samarbeidspartner Multiconsult.

-Vi er glade for at vi får jobbe videre med dette spennende og viktige prosjektet, vi takker for tilliten og gleder oss til å komme i gang, sier Tranvåg.

Både anlegg og overføringsledninger

Detaljprosjekteringen skal ta for seg både anlegget på Kvasnes og overføringsledningene. Prosjekteringen skal blant annet sørge for teknisk underlag og entrepriseunderlag som skal brukes i anbudskonkurranse for leverandører innen område som tunnel, bygg, VVS og elektro. Detaljprosjekteringen vil ta flere år og delvis pågå samtidig med byggefasen.

«Blå – fjordar for framtida» er et samarbeid mellom Sula kommune og Ålesund kommune som skal gi kommunene renere fjordsystem, lovleg system for avløpsvann og en bærekraftig løsning for framtiden. Sommeren 2021 godkjente kommunestyret i både Sula kommune og Ålesund kommune forprosjektet til Kvasnes avløpsrenseanlegg og videre samarbeid om prosjektet.

Bildet krediteres: Blå - fjordar for framtida

Bildet krediteres: Blå - fjordar for framtida

Asplan Viak er et av Norges ledende rådgivningsselskaper innen plan, arkitektur- og ingeniørfag. Vi er alltid helhetlige i vår tilnærming og forretningsmodellen vår baserer seg på vår kompetanse innen alle faser av et prosjekt. Vi mener de mest nyskapende og bærekraftige løsningene oppstår gjennom tverrfaglighet og ikke ved å jobbe med hvert enkelt fag isolert. Alt vi leverer skal være fremsynt, varig og helhetlig.