Opprop mot salg av Telenor Myanmar

Mer enn 5400 har signert i løpet av helgen.

SAIH frykter for sikkerheten til våre partnere og andre som engasjerer seg for menneskerettigheter i Myanmar,  sier Hector Ulloa, leder i SAIH

Det planlagte salget til selskap som er deleid av et konglomerat knyttet til militærjuntaen i landet er forventet formalisert 15. februar.

Med på kjøpet får selskapet sannsynligvis sensitive brukerdata fra Telenors om lag 18 millioner kunder i landet.

Om Telenor gir persondata fra seg, betyr det at juntaen kan bruke det for å bli enda mer målretta i sin terror - forfølge, true og drepe flere, sier Ulloa.

SAIH startet oppropet torsdag 10. februar og er fortsatt åpent for signaturer.

Skulle Telenor velge å selge, kan forbrukere verden over ikke lenger stole på at deres data er trygge hos Telenor, sier Ulloa.

Sist uke ble det kjent at ansatte i Telenor Myanmar har sendt brev til styrelederen i Telenor hvor de ber om at salget stanses. ForUM har anmeldt Telenor, og denne uken må næringsministeren svare Stortinget på hvordan hvordan han vil sikre at persondata fra Telenor-kunder ikke havner i hendene på militærregimet.

Mer enn 1500 personer er drept og minst 8770 er fengslet siden militærkuppet i Myanmar.

SAIH ble etablert i 1961 av norske studenter og akademikere og jobber i dag i partnerskap med om lag 30 organisasjoner i 7 land i Latin-Amerika, sørlige Afrika og Asia: Bolivia, Colombia, Nicaragua, Zimbabwe, Zambia, Sør-Afrika og Myanmar.

SAIH er en solidaritetsorganisajon som jobber med bistand, informasjon og politisk påvirkning for å at flere skal få tilgang til høyere utdanning og akademisk frihet globalt.