Oppfordrer flere til å være fosterhjem

Den norske kirke har signert en ambassadøravtale med Barne- og Familiedepartementet, Bufdir og Bufetat. Kirken skal delta i et samarbeid for å synliggjøre behovet for fosterhjem med ulik tros- og livssynstilknytning og få flere av sine medlemmer til å vurdere om å bli fosterhjem kan være noe for dem.
Preses Olav Fykse Tveit har signert avtalen på vegne av Den norske kirke

– Å være foreldre er en av de viktigste oppgaver vi kan ha, sier preses Olav Fykse Tveit, som har signert avtalen på vegne av Den norske kirke. – Foreldrerelasjonen er også en av de aller viktigste relasjonene for barn som skal vokse opp med trygge rammer, god støtte og gode muligheter for å utvikle seg i et samspill med andre barn og voksne med ansvar for dem. Ikke alle barn har det, men alle barn trenger det.

I dag bor 11 000 barn og unge i fosterhjem, og hvert år er det behov for 1000 nye fosterhjem i Norge. Barn er forskjellige, også når det gjelder tro og livssyn. For å sikre at hvert enkelt barn får en fosterfamilie som passer nettopp dem, har barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad tatt initiativet til å gjøre en ekstra innsats i 2021 for å rekruttere fosterfamilier med like forskjellig bakgrunn som barna selv har. Han har invitert alle tros- og livssynssamfunn i Norge til en felles dugnad for å rekruttere flere fosterhjem.

– Mange foreldre har gode forutsetninger for å kunne fylle denne rollen for sine egne barn, men også for andre, nettopp ved å være seg selv med de erfaringer og kvalifikasjoner det er å være foreldre, sier Olav Fykse Tveit.

I avtalen forplikter Den norske kirke seg å oppfordre gjennom kirkens kanaler nasjonalt og lokalt til å synliggjøre behov barn har for forskjellige fosterhjem, bidra til økt kunnskap om hva som skal til for å bli et fosterhjem og at løsningen ligger nærmere enn man tror. Bufetat forplikter seg til å samarbeide nasjonalt og lokalt og stille sine ressurser til rådighet.

– Jeg tror det er mange som kan bidra blant dem som på ulike måter deltar i kirkens liv og arbeid. Dette er en av de oppgavene som må løses – av mennesker som ser dette som en utfordring og et kall for dem. Derfor er det med frimodighet vi sender denne utfordringen videre, avslutter Olav Fykse Tveit.

Olav Fykse TveitPreses i Bispemøtet

Preses Olav Fykse Tveit har signert avtalen på vegne av Den norske kirke

62,6 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Den norske kirkes virksomhet finansieres over kommunebudsjettene, statsbudsjettet og gjennom gaver og frivillig innsats.