Oppfordrer flere til å sykle til toget
(Se listen over alle sykkelhotellene i vedlagt Excel-ark nedenfor)
Nei, vi snakker ikke om sykkel-for-tog! Dette handler om at stadig flere stasjoner er utstyrt med sykkelhotell, der folk kan parkere tohjulingen, før de rusler om bord på toget.
– Tråkker du hjemmefra til stasjonen blir hele reisen utslippsfri, sunn og bærekraftig. Dessverre ser vi at alt for mange sykkelhotell bare er halvfulle og noen er nesten tomme, sier Stine Strachan i Bane NOR.
Hun oppfordrer flere til å legge inn litt trim i hverdagen, få frisk luft i lungene og samtidig bidra til å redusere klimautslippene – på vei til stasjonen.
Førstemann til mølla
I dag finnes dette tilbudet 39 steder landet rundt. Tanken er at det klimavennlige togtilbudet også skal redusere utslipp fra biltrafikken lokalt, ved at flere sykler og går til stasjonene.
– Noen steder er dette populært. Folk skaffer seg et billig abonnement til sitt lokale sykkelhotell, og slipper bilkjøring, kø og parkeringsproblemer. Samtidig sparer du nok noen kroner også, sier Strachan.
Vi selger abonnement til alle som ønsker det, og derfor er det flere brukere enn plasser på de mest populære sykkelhotellene. Her er det som på parkeringsplasser flest – er du tidlig ute, får du plass.
I dag er det totalt 3519 plasser fordelt på sykkelhotellene, mens 2342 syklister har abonnement. Det gir en gjennomsnittlig dekningsgrad på 76 prosent.
– Det høres bra ut, men det er svært god plass de fleste stedene. Alle abonnenter sykler sjelden på samme dag, og de mest populære sykkelhotellene drar opp snittet, forklarer Strachan.
Håper på opptur
Det er prosentvis flest abonnenter i Tønsberg, Asker, Moss og Kolbotn. I Tønsberg er det plass til 51 sykler, mens 199 personer abonnerer på tjenesten. På Kolbotn er det 18 plasser og 34 abonnenter.
Nederst på lista ligger Sandnes, Hommelvik i Trøndelag, og Rosenholm lengst sørøst i Oslo. Helt i bunn finner vi Gausel stasjon i Stavanger. Her er det en romslig kapasitet på 90 parkeringsplasser, men kun seks personer har skaffet seg abonnement.
– Vi håper dette tar seg opp, land og strand rundt, sier Strachan.
Hun ber folk huske å låse sykkelen godt på hotellene.
– Selv om de står bak en låst dør, er ikke det noen garanti for sikkerheten. Bruk en solid lås til å feste sykkelrammen og bakhjulet til stativet. Bruk gjerne en ekstra lås av annet material til forhjulet, anbefaler hun.
Ti på topp
Sykkelhotell: |
Abonnenter: |
Antall p-plasser: |
Prosentvis belegg: |
Tønsberg |
199 |
51 |
390 |
Asker |
199 |
76 |
262 |
Moss |
197 |
100 |
197 |
Kolbotn |
34 |
18 |
189 |
Gandal |
30 |
23 |
130 |
Lier |
48 |
40 |
120 |
Drammen |
281 |
244 |
115 |
Bergen |
82 |
73 |
112 |
Arna |
36 |
36 |
100 |
Lillehammer |
82 |
82 |
100 |
Ti på bunn:
Sykkelhotell: |
Abonnenter: |
Antall p-plasser: |
Prosentvis belegg: |
Gausel, Stavanger |
5 |
90 |
6 |
Rosenholm, Oslo |
11 |
152 |
7 |
Hommelvik |
7 |
20 |
10 |
Sandnes |
14 |
70 |
20 |
Vevelstad |
16 |
70 |
23 |
Askim |
21 |
90 |
23 |
Holmestrand |
19 |
80 |
24 |
Heggedal |
12 |
48 |
25 |
Klepp |
13 |
52 |
25 |
Lørenskog |
19 |
76 |
25 |
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norBilder
Dokumenter
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom