Oppfordrer deg til å besøke en gapahuk på søndag

27. september er Verdens gapahukdag. – En flott anledning til å gjøre noe ekstra ut av søndagsturen, mener Norsk Friluftsliv.

FLOTT TURMÅL: På Gapahukens dag feires det som er et viktig turmål for mange. Foto: Veronica Dalen

Du finner dem over hele Norge. Enkle byggverk som gir ly mot uvær, og en god anledning til å ta en rast og en hyggelig prat.

På søndag er det gapahukens dag, en dag som i år markeres for sjette året på rad.

– Gapahuker er gjerne plassert på steder som er enkle å nå, og de er ofte tilknyttet bålplasser. De brukes gjerne mye av skoler og barnehager, men de er flotte turmål for alle, sier kommunikasjonssjef i fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv, Synne Kvam.

De fleste gapahukene du kommer over på tur er satt opp på dugnad av foreninger, lokale ildsjeler, skoler eller av kommuner.

Kvam håper at mange har lyst til å være med å feire nettopp gapahuken og det nære friluftslivet førstkommende søndag.

– Det er en flott anledning til å gjøre noe ekstra ut av søndagsturen. Ta turen innom din nærmeste gapahuk, besøk en du ikke har vært på før, eller rett og slett bare nyt et måltid utendørs, oppfordrer Kvam.

UT.no finner du en oversikt over en del av gapahukene rundt om i landet.

Fakta om gapahuken:

• Ordet betyr «gapende vinkel»
  • Byggverk av tre vegger og et tak, eller to sidevegger og et skråtak fra bakken og opp
  • Opprinnelig brukt for overnatting og ly mot vær og vind